Njut av is!

avJohanna Björklunds

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: GETTY IMAGES
Åk aldrig ensam!   Sällskap på isen är både säkrare och roligare.

Spegelblank is, krispig snö och strålande sol.

På långfärdsskridskor njuter du av naturen på bästa sätt – dessutom kommer du hem med fina bonuseffekter på kondition och muskler. Här är allt du behöver veta för att slippa bli Bambi på hal is.

Köpa eller hyra?

Kostnaden för ett par skridskor kan variera, men räkna med en tusenlapp eller mer. Framför allt är det bindningarna som gör att priset kan dra i väg och det finns flera varianter med olika fördelar.

Du behöver också ett par skridskokängor som är stadiga och samtidigt gör att du kan röra fotleden. Ett stort plus är om

skon är vattentät och skön att promenera i om du behöver en paus.

Att hyra ett par långfärdsskridskor kostar kring hundralappen för en timme och ett par hundra för en heldag.

Rusta dig

Isdubbar – ifall olyckan skulle vara framme.

Visselpipan fäster du högt upp på jackan, bredvid dubbarna.

Ispiken använder du som ett känselspröt och med övning kan du lära dig att bedöma kvalitet och tjocklek på isen. Piken är också bra vid stakning och för balans.

Hjälm – för att skydda knoppen, men även knä- och armbågsskydd kan vara värt att investera i.

Tänkte du lämna kvar ryggsäcken?

Tänk om! Förutom att den varma chokladen värmer fint så hjälper ryggsäcken dig att flyta om du skulle plurra. Den får gärna rymma minst 45 liter och ha både midjerem och grenrem som gör att säcken sitter kvar om du hamnar i vattnet.

Klä dig rätt

Tänk lager på lager när du klär dig. Välj plagg som tillåter rörelser men som sitter tajt för att hålla dig varm. Undvik bomull som bara blir blött och kallt. Packa gärna ett extra ombyte.

Du ska hem också!

Även om du har åkt skridskor tidigare så skiljer sig tekniken med långfärdsskridskor åt från vanliga grillor. Det är en skonsam motionsform men du kommer garanterat att bli trött i benen, fötterna och vristerna så håll rundan lagom under första turen, du ska ju hem också!

Källa: Friluftsfrämjandet

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Träning

Kom i form