Håll dig frisk i vinter

avCaroline Hougner

Publicerad:

12 sätt att hålla förkylningen borta

Foto: Colourbox

Är det någon gång vi verkligen vill vara friska så är det nu till jul.

Här kommer tolv handfasta råd som ökar chansen.

Lycka till!

1. Sluta stressa 

Om två personer andas in samma mängd förkylningsvirus är den mest stressade i störst fara för att bli sjuk.

Kronisk stress sänker motståndskraften, så att virus lättare får fritt spelrum. Testa meditation, yoga, långsamma promenader eller boka in tomma dagar i kalendern.

2. Fimpa för gott

Visste du att rökning fördubblar risken att bli förkyld? Dels försvagar rökning immunförsvaret, dels skadar röken slemhinnorna så att virus lättare stannar. Dessutom blir du generellt svagare samt sämre på att motstå en lunginflammation.

3. Håll avstånd

Skaka inte hand med en förkyld person, det är okej att vara lite ”otrevlig” när många är sjuka. Undvik kollektivtrafik – och andra ­platser där man står tätt – där folk nyser, hostar och fräser. Viruset kan ta sig cirka två meter.

Är du själv sjuk, visa hänsyn och hosta och nys alltid i armbågen.

4. Handhygien

God handhygien är A och O om du inte vill bli sjuk! Tvätta händerna med tvål och vatten efter toalettbesök, före matlagning samt före och efter jobbet så att du inte för smitta mellan platserna. Använd handsprit dagligen under förkylnings- och influensatider. Undvik att peta i ögon, näsa och mun.

5. Testa en huskur

Det finns inga mirakelmedel mot förkylningar, men en huskur kan vara värt att testa. Många satsar på hälsokost som Echinacea eller Kan Jang som finns att köpa på apotek och hälsokostbutiker. Andra väljer att tugga på vitpepparkorn, starta dagen med ljummen citronsaft eller skiva rå vitlök på knäckemackan. Vem vet, det kanske funkar för just dig?

6. Stanna hemma

Det absolut bästa sättet för att en förkylning ska ­försvinna så snabbt som möjligt är att stanna hemma och vila de första dagarna. Då blir du frisk och pigg fortare och du smittar färre. Drick vätska, håll dig varm, sov och ät mat.

7. Ut i friska luften

På hösten och vintern är vi inomhus vilket gör oss mer mottagliga för sjukdomar än på sommaren. Dammiga och rökiga miljöer är mumma för virus. ”Studier visar att dagis där barnen är utomhus hela dagen är mindre drabbade av infektioner, än de där barnen är inomhus”, säger infektionsläkare Rose-Marie Brinkeborn. Ta alla tillfällen till frisk luft!

8. Ät gott – men smart

Självklart kan man unna sig pizza eller en påse godis då och då. Men för mycket av det goda verkar negativt för immunförsvaret. Medelhavskosten har utsetts till världens mest hälsosamma kosthållning. Maten som en gång åts på Kreta innehåller nästan inget socker, få animaliska produkter och tycks minska risken för en lång rad sjukdomar. Ät fisk, skaldjur, grönsaker, olivolja, frukt, bönor, nötter och fiberrika spannmål.

9. Boosta magen

En stor del av immunförsvaret finns i tarmarna. Ständiga penicillinkurer och knaprande på värktabletter försämrar mag-tarm-floran, vilket gör att de goda bakterierna slås ut. Alltså har man mycket att vinna på att boosta magen med nyttiga bakterier.

Mjölksyrabakterier, probiotika, finns att köpa på apotek eller i hälsokostbutiker.

10. D-vitamin och solljus

I somras hade vi tyvärr inte många soldagar i Sverige. Något vi betalar för nu genom att vara mer mottagliga för smitta. Det viktiga d-vitaminet som bildas i huden av solljus, har blivit en brist för många. Försök att fånga den sista höstsolen, och vistas ute en stund varje dag. Enligt Mats Humble, överläkare på Örebro universitetssjukhus, räcker det att vistas i solen mellan en kvart och en halvtimme varje dag för att lagra d-vitamin.

11. Rör på dig

Genom att motionera regelbundet stärker du kroppens motståndskraft mot förkylning. Det visar en studie där en grupp kvinnor fick träna 45 minuter om dagen de flesta av veckans dagar. De drabbades sedan hälften så ofta av förkylning. Det finns naturligtvis även tusen andra goda effekter av träning.

Många företag har friskvårdsbidrag som kan användas till gymkort eller medlemskap i klubbar.

12. Skölj näsan

Det lite osexigt, men faktum är att en nässköljning med fysiologiskt koksalt har en mycket bra effekt. Du kan minska antalet förkylningar och varaktigheten hos förkylningen genom att skölja ut bakterier och virus ur näsan. ”I början kan det vara lite knepigt och man kan få någon kallsup, men det är effektivt”, säger infektionsläkare Rolf Gustafson. Finns att köpa på apotek och i hälsokostbutiker.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Träning

Kom i form