”Även jag kan gå upp nåt kilo här och där”

HÄLSA

Fotomodellen Emma Wiklund avslöjar sina hemliga vikt-vapen

Foto: Emmas powerfrukost: Fibergröt med minimjölk och skivad banan. En skiva mörkt ostötat bröd med Lätta, ost och paprika.   Örtte, gärna Yogi Classic. – Min powerfrukost håller mig på gott humör en bra stund. Det händer att jag byter ut den ibland mot mindre hälsosamma alternativ, men jag återkommer alltid till min powerfrukost förr eller senare.

Löpning och yoga är Emma Wiklunds hemliga vapen. Den före detta supermodellen kombinerar träning med sund kost men unnar sig självklart lite godsaker ibland.

– Om jag är sugen på en kanelbulle så äter jag den med gott samvete.

Emma Wiklund fyller 40 i september. Det är svårt att tro. Hon kliver in i Aftonbladets fotostudio klockan åtta på morgonen iklädd svarta byxor, kängor och en t-shirt. Fräschheten är slående, leendet är bländande vitt – som vi är vana att se henne och hon har en utstrålning som få.

– Jag har sovit dåligt, säger hon. Så jag gick upp och jobbade klockan fyra.

Kan vinklarna

När hon efter lite smink och hårfix är startklar framför kameran är det lätt att förstå att hon har varit en av våra absolut största exporter på modellmarknaden. Hon är proffsig ut i fingerspetsarna framför kameran och vet precis vilka vinklar och rörelser som blir bra på bild. Kameran smattrar och det går som på räls.

– Jag gör inte alls lika mycket modelljobb i dag. Jag gör ju en del för Lindex, men det kommer också att bli mindre. Jag har rest och jobbat jättemycket tidigare och känner mig rätt nöjd med det.

Pluggar ekonomi

I dag är hon en framstående affärskvinna med många olika uppdrag. Dessutom pluggar hon affärsekonomi på IHM Business School.

– Jag fick precis en ny tjänst på Lindex, säger hon. Det är så kul att vi kan ha ett fortsatt samarbete. Det känns verkligen jätteroligt. Min titel är mode- och konsumentrådgivare.

Men man undrar ju hur en kvinna som Emma kan hålla sig i form.

– Jag kombinerar regelbunden träning och en bra kost och tänker vettigt. Jag har för vana att alltid äta bra, men om jag är sugen på en kanelbulle, som jag ääääälskar, så äter jag det med gott samvete. Men jag gör det inte jämt, utan någon gång då och då. På fredagar och lördagar myser vi med barnen med chips och ostbågar. Och det är ju så att även jag kan gå upp något kilo här och där ibland.

– Då springer jag och yogar mer. Jag drar även ner på kolhydraterna under perioder och äter i stället mer protein. Men jag utesluter inget. Jag äter mindre och oftare för att hålla förbränningen uppe. Svält funkar inte.

Träning efter behov

En idealisk träningsvecka för Emma är två yogapass (ashtanga) och två löparpass. Hon styr träningen efter vad hon har för behov vecka för vecka.

– Om jag har en intensiv jobbvecka och känner att jag behöver ta det lite lugnt så yogar jag mer. Det var så härligt nu när jag var i Thailand med familjen i vintras. Då gick jag upp före de andra vaknade och gick ner på stranden och yogade. Det gör så mycket att få komma iväg sådär och få lite sol på sig. Det var underbart att få yoga i värmen och känna sig så mjuk i kroppen.

”Yoga ger energi”

– Grejen med yoga är att du kan ha värsta huvudvärken och vara trött innan du börjar, men efter ett pass så känner du dig mycket bättre och har fått ny energi.

Yoga och löpning är även två träningsformer som funkar toppen när man reser. Emma tycker inte att träning ska vara komplicerat. Det får inte vara krångligt med massa tider att passa eller mycket utrustning.

Vad innebär hälsa för dig?

– Att man är frisk på olika sätt. Att man mår bra både fysiskt och mentalt och att man äter en sund kost och tränar regelbundet. Jag mår inte bra när jag inte får träna. Det är viktigt för det psykiska välbefinnandet. Hälsa innebär inte att vara strikt hela tiden. Ibland kan det vara bra att bara skita i allt och bara träna ibland. Det måste vara kul.