Boosta mentala hälsan i det gröna

HÄLSA

Fem minuters motion i det gröna kan göra dig betydligt lyckligare.

Det kan räcka med en kort promenad eller cykeltur i en park för att boosta den mentala hälsan, enligt en ny studie.

Glöm träningslokalen och situps i vardagsrummet framför TV:n.

Vill du få ut maximalt av ditt motionspass även för din mentala hälsa ska du ta dig ut i det gröna istället.

I en analys med 1250 människor i tio studier har brittiska forskare vid universitetet i Essex nu slagit fast att en motionsrunda i det gröna snabbt kan förbättra såväl humör som självförtroende.

Främst unga

Studien, som nyligen publicerats i den medicinska tidskriften the Environmental Science and Technology journal visar att det främst är unga människor som mår bra av att vara nära naturen.

Forskarna tittade på många olika utomhusaktiviteter som promenader, trädgårdsarbete, cykling, fiske, åka båt, ridning och lantbruk. Platserna man tittade på var parker, trädgårdar och naturstigar.

Största effekten kunde mätas redan efter fem minuter – och ännu större där det även fanns vatten som en sjö eller en flod i närheten.

Uppmanar arbetsgivare

Mest positiv inverkan hade utomhusaktiviteter på unga och de mentalt sjuka.

– De som oftast är inaktiva, stressade eller mår dåligt mentalt märker störst förbättring av motion i det gröna, säger forskaren Jules Pretty.

Forskarna uppmanar nu såväl läkare som arbetsgivare att uppmuntra patienter och anställda att ta en kort promenad på lunchen.

ARTIKELN HANDLAR OM