”Kom ketchup så går vi!”

Av: 

Nina Jakobson

Hälsa

Läs Wellness redaktör Nina Jakobson krönika

”Har du hållit på med stand up?”

”Gör du? Nu?” tänkte jag, innan jag full i skratt skakade på huvudet.

Han som frågade var en lågmäld, roligt underfundig löpare. Vi stod i matsalen på Blue Waters Hotel, vid det härligt dignande efterrättsbordet med desserter i alla färger och former som ser så goda ut, men smakar desto tråkigare. Det var andra gången vi var på träningsresa i Turkiet, och jag gissar att vi precis kommit från en förläsning, kanske med Mia Törnblom, och att jag fått feeling när jag skulle presentera henne.

Jag har inte längre några problem att stå framför de mer än 100–180 personer som åker med oss under våra Wellnessveckor. Jag har ju övat. Nu vågar jag bjuda lite på mig själv, försöker inspirera och motivera, ge den information som behövs, öppna för vidare samtal. Värre var det de första gångerna när jag stod där, stel som en pinne, påklistrat leende och helt tafatt i formuleringarna.

Jag har alltså kommit en lång väg, men att jag skulle vara rolig..? Jag har aldrig uppfattat mig som rolig. Aldrig varit klassens clown eller varit bra på att dra skämt. Men kanske är det så att ju mer avslappnad och bekväm jag har blivit, desto lättare har det varit att bara vara mig själv. Och då är det förstås enklare att vara lite kul.

På sidorna 40–41 berättar vi om hur du kan träna upp din humor. Jag själv går vidare i min förmodade rolighet genom att dra ännu sämre ordvitsar, skämta på min egen bekostnad och fortsätta att frossa i humorklassiker som ”Seinfeld” och ”Oh, vilket party!”.

Och du, har du hört den där om tomaten som gick över en väg för att träffa Bellman på en bar…?

Vinterlöpning = ren njutning!

Så här klär jag mig när det är runt nollan.

UPPTILL:

Tunn yllemössa.

Tunn, kortärmad ylletröja.

Långärmad, tunn fleecetröja med tumhål.

Vindjacka (ej i prassel-material), med fickor som jag kan lägga mina tunna vantar i när det blir för varmt.

NERTILL:

Tights med shorts över (kan se lite lökigt ut, men är perfekt för att inte bli kall om rumpan).

Tunna yllestrumpor.

Och så det bästa – Icebugs. Det är helt fantastiskt att springa med inbyggda broddar!

Ninas Wellness

EAT well

Jag har äntligen förstått grejen med grönkål. Det är helt galet gott och nu äter vi det hemma minst en gång i veckan. Godaste receptet? Förväll ett knippe grönkål i lite olivolja, tills den är helt mjuk. Släng sedan på en hackad vitlöksklyfta, en klick smör, en splash vitt vin, lite citron, tabasco och flingsalt. Mums!

LOOK well

Jag har aldrig trott att det är någon större skillnad på schampo och schampo, men det här har verkligen överbevisat mig. Håret blir riktigt rent, mjukt, glansigt, starkt och ofrissigt. Allt alltså! ”Phd schampoo” och ”Phd conditioner”, 229 kronor/styck på utvalda salonger, Living Proof.

well DONE

Har precis kommit på att jag älskar att springa på vintern. Det är någonting med krispigheten i luften, solskenet, att fånga lite ljus – och att det inte går att springa fort. Mina hatbackar går som en dans när jag håller nere på tempot resten av rundan!

ANNONS EXTERN LÄNK

Hur mår du på insidan? Gör en hälsokontroll via blodprov och få många svar.

Werlabs

Publisert: