Slappa i sommar med enkel GI-mat

HÄLSA

Slipp extrakilona runt midjan på semestern

Midsommar och sköna semesterdagar väntar på lantstället, campingen eller till sjöss.

Tänk GI-sunt, så fixar du sommaren utan extrakilon runt midjan!

Foto: Det går att leva GI-rätt även på en liten yta, hävdar GI-experten Ulrika Davidsson.

Semestertider – då vill vi äta gott och göra det enkelt för oss. Och visst går det att leva GI-rätt även på en begränsad yta i båten, stugan eller i husvagnen.

– Bunkra mat som har längre hållbarhet, som kallskuret kött och rökt fisk, säger Aftonbladets GI-expert Ulrika Davidsson.

Andra basvaror som lämpar sig för trånga båtruffar och husvagnspentryn är kikärtor och bönor på burk.

– Jag har svårt att tro att någon orkar vänta på råris som ska koka i 45 minuter, säger Ulrika.

Kall potatis bäst

Bättre då att välja quinoa eller varför inte kokt nypotatis som fått kallna.

– Kall potatis har lägre GI-värde. Färskpotatis är supergott i en potatissallad, säger Ulrika.

Grillmat är perfekt för semestern och en riktig sommarfavorit. Packa med några engångsgrillar, men undvik butikernas färdigmarinerade flintastekar. Marinaden innehåller ofta mycket socker och tillsatser.

– Gör god marinad på tamarisoja, olja, vitlök och örter. Perfekt till fläskfilé. Läcker picknickmat blir tortillawraps med hackat ägg och rökt makrill.

Vad dricker man till all den goda maten?

– Vatten! För festligare tillfällen torrt vitt vin, rödvin eller varför inte ett glas kyld champagne?

Fritt fram – GRÖNT LJUS

Ät då och då – GULT LJUS

Undvik helt – RÖTT LJUS

Läs mer:

Erika Scott