Grilla dig smal

HÄLSA

Här är tipsen som gör din vårmiddag till en hälsokur

Grillat = fet mat och feta såser?

Icke.

Mat tillagad vid glödbädden kan bli rena rama succén för figuren.

Foto: Gillar grillar Grillexperten Jonas Borssén grillar gärna de nyttiga grönsakerna också.

- Grillning i sig syftar på ett magert sätt att tillaga maten på, säger Jonas Borssén, kock och grillexpert.

Han får medhåll av dietisten Viveca Annell.

- Framförallt är det ett lite roligare sätt att laga mat på. De som annars inte är så intresserade av matlagning kan nog tänka sig att lägga ner lite tid på att det ska vara fräscht och hälsosamt.

Bränn inte köttet

Köttet, vare sig fläsk eller nöt, är ingen fara för hälsan så länge det inte grillas för hårt.

Lägg i stället energin på att välja de nyttigaste tillbehören.

Använd en så kallad glazer i stället för feta såser, gör en potatissallad med vinaigrette eller naturell yoghurt i stället för majonnäs - eller var gi-smart och låt tillbehören bestå av olika bönor och gryner.

- Det man ska tänka på är att potatis, ris och gryner ska vara ljumma när de blandas med vinaigretten, de tar upp smaken bättre då, säger Jonas Borssén.

Grilla allt samtidigt

Tillbehören grillas med fördel på grillen.

Grönsaker som läggs i ett foliepaket med kryddor och sedan bakas i glöden blir ett fantastiskt gott - och nyttigt - tillbehör.

- Det smakar mer än kokta grönsaker och dessutom hålls näringen kvar, säger Jonas Borssén.

Svårare än så är det inte att göra grillningen till en riktigt smal historia.

Grillad fjordlax – med getost-potatis och rostad mandel

Träkolsgrillad fläskkotlett - medbarbecuebönor och apelsinsalsa

... Och tre tillbehör att undvika:

Therese Hansson