Så nådde vi vår drömvikt

avSara Milstead

Publicerad:
Uppdaterad:

Träningen, maten och målen – här är läsarnas bästa tips

Foto: PRIVAT, ANDERS DEROS
GICK NED 46 kg När Nuran var 20 sa hennes kropp ifrån. Läkarna ville göra en magsäcksförminskning. I stället började hon träna – och gick från 120 kg till 74 på två år. Nu bloggar hon om träningen och viktresan på 120kg.me.

Hon gör 140 kilo i djupa knäböj och kan gå ner i split.

Nuran Angel Gemalaz har en fysik som får de flesta att titta till en extra gång.

Men för bara två år sedan stod vågen på 120 kilo.

Det här är hennes berättelse om vägen därifrån.

Hon var stor redan som ­bebis. När Nuran föddes vägde hon fem kilo. Och på den vägen skulle det fortsätta, många år framöver.

– Jag träffade min första dietist när jag var sju år gammal, berättar hon.

I tonåren eskalerade problemen.

– Jag vet vad jag gjorde för fel. Jag kunde äta två liter glass på kvällarna, till exempel. Och jag var helt torsk på mazariner – inte alltför sällan kunde jag ha i mig tio stycken före läggdags.

– Jag förstod aldrig att jag var överviktig. Jag trodde att jag hade storlek 40–42 och testade kläder i butiken som fastnade vid knäna. Jag hade en väldigt förvrängd självbild, säger hon.

Läkarna ville operera

När hon var 20 år sa Nurans kropp ifrån – den orkade inte längre. Immunförsvaret var kört i botten och hon fick åkommor som var mysterier för läkarna.

– Jag fick allt från varfyllda bölder som kom från ingenstans till sömnstörningar och depressioner. Jag ­hade kroniska inflammationer, astma och hormonstörningar. En gång i månaden drabbades jag av urinvägsinfektioner och kissade blod.

– Jag var stamkund på akuten, säger Nuran.

Läkarna ville ställa henne i kö för en magsäcksförminskning.

– Varje gång jag står på gymmet känner jag en sådan tacksamhet för att jag aldrig gjorde den operationen, för då hade jag aldrig haft den livskvaliteten jag har i dag, säger hon.

Föll för styrketräning

I stället blev hon över­talad av en vän att söka sig till gymmet och till en ny värld – världen av muskelbygge och fitness.

– Det här med styrke­träning var något jag bara föll för. Jag mår så bra när jag är på gymmet, endorfinerna och adrenalinet – det finns ingen bättre känsla, säger hon.

Och träningen gav resultat.

För bara två år senare går Nuran inte att känna igen.

– Jag hade tydligen en bra kropp som är lämplig för det här!

Säger hon och skrattar.

Lever sin dröm

I dag har hon minskat 46 kilo. Men inte bara det – från att ha varit sjukligt fet har ­alla de tidigare symtomen gått tillbaka.

– Jag sover som en stock och astman är borta. Jag har faktiskt inte haft så mycket som en förkylning de senaste två åren. Det är helt fantastiskt!

Nu lever hon för sin dröm – att visa sin ”nya” kropp på scen och tävla i kroppsbyggning. För att nå dit ägnar hon mellan 12 och 15 timmar per vecka åt styrketräningen – helt på egen hand.

– Jag tycker att det är viktigt att inte göra sig för beroende av någon dietist eller expert. Lär känna din kropp i stället – den har alla svar, ­säger hon.

DÅ: 120 KG NU: 74 KG

”LÄRDE MIG ATT RÄKNA KALORIER”

”Jag började först lära mig räkna kalorier och har sedan utvecklat min egen väg, med träning och kost. I dag känner jag min kropp och vet vad den behöver.”

Foto: ANDERS DEROS
Namn: Nuran Angel Gemalaz.
Ålder: 22.
Yrke: Studerande.
Familj: Singel.
Bor: Göteborg.
Vikt före: 120.
Vikt i dag: 74.

Äter: När jag vill gå ner i vikt brukar jag ligga på runt 1 500 kalorier om dagen. 70 % av tallriken är protein, men jag varierar källorna. Det kan vara allt från kyckling till fisk och linser.

Utesluter: Helfabrikat, godis och alkohol. Jag är väldigt anti LCHF och sådana dieter.

Tränar: I början gick jag bara promenader, nu tränar jag 12 till 15 timmar styrketräning i veckan.

”MIN LÄKARE TRODDE INTE ATT DET VAR SANT”

Namn: Fredrik.
Ålder: 40.
Yrke: Konsult.
Familj: Hustrun Åsa och barnen David, 7, och Erik, 10.
Bor: Järfälla.
Vikt före: 100.
Vikt efter: 90.

”Jag är egentligen ingen träningsmänniska alls. Upprinnelsen till att jag gick till gymmet var att jag gjorde en screening för hjärt-kärlsjukdom och det visade sig att jag hade högt kolesterol. Eftersom jag undviker alla mediciner och inte ens tar Alvedon vid 40 graders feber, började jag träna med en personlig tränare i stället. Nu är värdena bra – min läkare trodde inte att det var sant när han såg resultaten.”

Äter: Normalt, ungefär som tidigare, bara lite mer kontrollerat.

Utesluter: Feta såser och chips, men jag är ingen perfektionist.

Träning: Styrketräning 3 gånger i veckan, löpning 1 gång i veckan. Mycket cirkelträning. Jag har två barn, så för att hinna med träningen brukar jag försöka bjuda med kunderna att gå till gymmet på lunchen.

BÖRJADE GÅ – RASADE 20 KG

Namn: Katarina Wendelin.
Ålder: 30.
Yrke: Journalist.
Familj: Sambon Martin och hunden Velma.
Bor: Stockholm.
Vikt före: 97.
Vikt efter: 70.

”När jag var 18 flyttade jag hem­ifrån och jobbade som au pair i ett år. Nu var det slut med att bli körd till bussen in till stan och till kompisar – ville jag nånstans fick jag promenera. Jag städade också ett stort tvåvåningshus två gånger i veckan, plockade undan i ungarnas rum varje dag, tvättade och strök varje dag och hämtade barn från skolan till fots och rastade hunden. Och kilona rasade. På tre månader gick jag ner 20 kilo.”

Äter: Jag har dragit ner på godiset och fetthalten i maten, men äter i övrigt normalt.

Utesluter: Ingenting.

Träning: Promenader 3–6 kilometer 4–5 gånger i veckan.

METODEN – STENÅLDERSKOST

Namn: Micke Raittila.
Ålder: 46.
Yrke: Företagare och bloggare.
Familj: Fru och barn.
Bor: Åre.
Vikt före: 106.
Vikt efter: 80.

”Min hälsoresa började för tre år sedan. Jag hade sakta men säkert lagt på mig några kilon varje år. Nu vägde jag 106 kilo och kände att det inte var bra. Sedan dess har jag prövat mig fram bland olika lågkolhydratsråd. En stor inspirationskälla har varit boken ”Kostrevolutionen” av Andreas Eenfeldt.”

Äter: En variant av stenålderskost. Jag försöker välja så näringsrik mat som möjligt, exempelvis potatis på sommaren när den är som färskast och sötpotatis, morötter och palsternackor på vintern. Mycket fett, protein och grönsaker. Bär, bönor och nötter ibland.

Utesluter: Näringsfattiga kolhydrater, mjöl och socker. Jag brukar säga att jag äter 100 procent rätt 80 procent av tiden. Blir jag bjuden på en bulle tackar jag inte nej.

Tränar: Crossfit och löpning, 4–5 gånger i veckan.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Träning

Kom i form