Snusfri utan viktbesvär

HÄLSA

Expert: Så undviker du pluskilon under abstinensmånaden

Över 3 000 personer, hittills, vill sluta snusa med aftonbladet.se. Många av dem oroar sig för att gå upp i vikt.

– Risken är att man släpper loss sötsuget och bejakar det, säger Maria Rankka, chef på Sluta-röka-linjen.

Genom det ständiga nikotinet i ditt system stressar du ner ämnesomsättningen på en konstlad väg. Så fort du slutar snusa börjar kroppen därför arbeta på ett hälsosamt sätt – och extrakilona smyger sig på. Men viktuppgång går att förebygga.

– Du kan gå ner lite i vikt inför snusstoppet, säger Maria Rankka.

– Tänk på vad du har på tallriken. Sen är det också bra med låginstensiv träning, som skapliga promenader 30–40 minuter om dagen.

Snusare ohälsosamt smala

Många tror att extrakilona som kan komma med snusstoppet är lika ohälsosamma som snusandet i sig.

– Snarare kan nikotinister vara magra på ett icke-hälsosamt sätt. Då är det bättre att bli av med tobaken och gå upp något kilo, säger sluta snusa-proffset.

Signatur ”performer” har slutat snusa flera gånger. Den här gången har han inte rört en prilla på fyra veckor och gått upp lika många kilon. Och sömnen har rubbats. ” Inte första gången jag slutat, så jag vet att varje gång så sover jag mycket lättare och vaknar flera gånger per natt”, skriver han.

Undvik kvällskaffe

Tobaksavvänjningsexperten Maria Rankka är väl medveten om sömnproblemen den som slutar snusa råkar ut för.

– Drick inte kaffe efter kl. 18:00 på kvällen. Och ta inte den där raska promenaden precis före läggdags, utan några timmar innan, tipsar hon.