Så dämpar du sötsuget

HÄLSA

GI-bantarna kämpar vidare – nu har de gått ner 16,5 kg

Efter fem veckor vet Aftonbladets GI-bantareTina och Torsten verkligen vad “sug” innebär.

Tina diskar lampkupor och Torsten tuggar tuggummi för att hålla fingrarna från kakburken.

– De har båda sina sätt att hantera suget, men måste jobba på sitt beteende hela tiden, säger viktcoachen Ulrika Davidsson.

Foto: -16,5 kilo Under åtta veckor får Tina Bergdahl och Torsten Zöllman proffshjälp av viktcoachen Ulrika Davidsson. Efter fem veckor har Torsten tappat 12 kilo och Tina 4,5.

Sedan fem veckor tillbaka får Torsten Zöllman och Tina Bergdahl hjälp av GI-experten Ulrika Davidsson för att gå ner i vikt. Båda är på god väg att nå sina viktmål – men bägge två har problem med sötsuget.

Ulrika Davidsson tipsar: när suget sätter in, tänk efter – är det magen eller hjärnan som knorrar?

– Har man ätit ordentligt och varit noga med mellanmålen sitter suget i huvudet, ingen annanstans, säger hon.

Vana som måste brytas

Då gäller det att inte gå raka vägen till godisskåpet, utan att inse att snacksandet är en vana som måste brytas.

Många vill mysa framför tv:n när barnen har gått och lagt sig, för att fira att arbetsdagen är över och att det är tyst och lugnt i huset.

– Visst kan man unna sig myset, men inte sju dagar i veckan, säger Ulrika. Och det går lika bra att mysa med goda téer, nötter och frukt som med mackor, chips och godis. Dessutom mår du mycket bättre efteråt!

GI-bloggen:

Ulrikas bästa råd

Ulrikas mysalternativ:

Läs mer:

Erika Scott