"Börja med flera och kortare promenader"

HÄLSA

Läs hela chatten med Katarina Woxnerud

Katarina Woxnerud säger: Hej! Nu är jag här och svarar på dina frågor.
Ninja säger: Hej hej! Mitt nya liv (!) börjar idag, och jag tänker mig en timmes rask promenad när jag kommer hem ikväll. Ska jag gå innan middagen eller efter, spelar det någon roll? Hur är det bra att börja (tid, hur ofta osv)?
Katarina Woxnerud säger: Wow, grattis till ditt beslut om ett nytt liv! Om du har bestämt dig för en timmes promenad kan du ta den i kväll. Annars är det vanligen bättre att börja lugnt och sansat för att ge kroppen en chans att vänja sig vid motionen - och dels att det känns rimligt. Det gäller ju att den nya promenadvanan fortsätter lång tid framöver, det är då du får bäst resultat. Ett råd är att hellre ta 3-4 kortare promenader på 30-45 minuter än att ta någon enstaka timmes promenad. När det gäller tidpunkt för promenaden så är det viktigt att du har energi för att orka gå. Annars känns det inte så kul när du nu ska börja motionera. Så ät något litet innan du går - ett mindre mellanmål. Sen kan du äta middag när du kommer hem. Lycka till!
Elin säger: Hej! Hur börjar jag på allra bästa sätt med min promenad-träning? Och hur håller jag fast i motivationen? Jag vill gå ner ca 2 storlekar, men just nu verkar allt hopplöst. Hur hade du gjort? Vad har du för tips?
Katarina Woxnerud säger: Hej Elin! Ja, det gäller att prova vad som passar just dig. Mitt tips är alltid att börja med flera och kortare promenader. När du känner att du orkar gå och du klarar av det du har föresatt dig så ökar lusten att motionera mera. Börja gå cirka 20 minuter varannan dag de första 2 veckorna. De dagar du inte promenerar rör du dig så mycket du kan i vardagen - ju mer aktiv du är desto fler kalorier förbrukas. Öka sedan på promenaderna med 5 minuter varje vecka. Öka även antalet pass stegvis. Det viktiga är att du får in dem i vardagens schema. Och att du bestämmer dig för att prioritera dem! Ett annat tips är att gå med en kompis - då ökar lusten också.
Chic säger: Jag hinner inte gå ut och gå på morgnarna (eller rättare sagt orkar inte, måste åka hemifrån halv sju och pallar inte ut och gå innan dess) - när är det bäst att gå då?
Katarina Woxnerud säger: Lägg in din promenad när det passar dig bäst. Det allra viktigaste är ATT du går, inte NÄR du går. Visst förbränner morgonpromenader något mer fett, men genom att ta flera promenader på andra tider så gör du av med många sköna kalorier.
Carl säger: Hur kommer det sig att du skriver en bok om att gå sig smal?
Katarina Woxnerud säger: Jag upplever att många har svårt att komma igång med motion och att det finns så många hinder när man ska starta: tiden finns inte, inget gym i närheten, inte lust att träna på gym... Att gå är så enkelt och alla kan redan tekniken. Dessutom är det många som vill tappa något kilo och då passar promenader perfekt. Bara att knyta på sig skorna och ge sig ut.
Lisen säger: Hej! Jag älskar att promenera och känner mig ofta på ruskigt bra humör efteråt. Vet du om någon har visat att promenader har positiva effekter på psyket?
Katarina Woxnerud säger: Ja, motion överhuvud taget ger positiv effekt på humör och psyke. Dels får du en stund för dig själv - eller en stund med i goda vänners sällskap - vilket kan vara ett skönt avbrott i vardagen. Dels frisätter motionen endorfiner, som ju är kroppens eget morfin som gör dig glad och harmonisk.
Sirpan säger: Hej! Vad ska jag göra mer än att gå för att gå ner i vikt och få finare form på kroppen?
Katarina Woxnerud säger: För att gå ned i vikt gäller det att balansera intaget av kalorier med hur mycket du gör av med. Genom att promenera ökar du utgifterna, det uppstår ett underskott och du går ned i vikt. Vill du få snabbare resultat bör du även se över hur du äter och vad du äter. För att få finare former är styrketräning bra, om du vill komplettera träningen.
Roger säger: Tjena K. Har svårt för stavgång - det ser ut som om man glömt skidorna hemma. Solklar töntvarning, tycker jag. Men om jag skulle lägga till stavar till min entimmespromenad - vad skulle det göra för skillnad?
Katarina Woxnerud säger: Ha, ha... ja, visst kan det se ut så. Fast du behöver ju inte stavgå för att promenera. Men om du har lust att prova så ger stavgång effektiv träning när du aktivt använder stavarna i gångsteget. Detta eftersom du även aktiverar överkroppens muskler när du går. Stavgång ökar kaloriförbrukningen med upp till 25 %. Samtidigt minskar belastningen på lederna med 3-30 % (här visar forskning olika resultat). Lycka till med stavgången!
cino säger: Har du något bra tips hur man kan motionera med två små barn? De är snart 3 år och minstingen fyller 1 år i sept. Gå promenader med vagn funkar inte då det större barnet vill gå själv numera.
Katarina Woxnerud säger: Hej Cino! Mitt tips är att du unnar dig tid för dig själv då du kan motionera. Lämna barnen hemma och ge dig ut på promenad. Annars är det som sagt svårt - alternativet är att ge barnen något att pyssla med i vagnen så kanske de sitter stilla.
Stefan säger: Promenader känns som väldigt tidskrävande motion: är det inte bättre att springa eller gå på gym om man vill träna?
Katarina Woxnerud säger: Ja, det beror helt på vad du vill uppnå. Du kan ju klämma in en promenad när som helst under dagen eftersom du vanligen inte behöver duscha efteråt. Alltså kan du gå till och från jobbet/möten eller annat. Den som bär på övervikt och tidigare är ovan vid motion bör också börja gå för att stegvis öka belastningen på leder. Vill du sedan höja takten och springa så går det naturligtvis utmärkt! Jag tror inte det finns någon motionsform som är allena rådande och passar alla. Det gäller att prova sig fram och hitta det som man trivs med.
Jonna säger: I schemat står inte så mycket om vilken mat som krävs för viktnedgången. Är det vanliga tallriksmodellen eller vad rekommenderas?
Katarina Woxnerud säger: Ja, tallriksmodellen är bra att utgå från. Personligen rekommenderar jag att proteindelen av tallriken kan vara något större. Detta eftersom protein ger bra mättnad och därmed minskar risken för småätande. Välj också rätt fetter, och undvik framför allt transfetterna (härdade fetter) som finns i många hel- och halvfabrikat.
Moderator säger: Nu är tiden tyvärr snart ute, dags för dagens sista fråga!
Anonym säger: Spelar det någon roll om man går 20 minuter fördelat på flera gånger per dag eller måste det vara vid ett tillfälle?
Katarina Woxnerud säger: Gå när du har tid! Det är utgångspunkten. Om du sedan kan ta flera 20 minuters promenader under dagen så är det bara bra. För att få positiv effekt på hälsan har man sett att det räcker med 5-8 minuter i en rask takt. Det viktiga är då att få ihop totalt 30 minuters motion under dagen. Allt är som sagt bättre än inget!
Moderator säger: Nu är tiden tyvärr slut för idag, stort tack till dig Katarina, och tack till alla er som ställt frågor!