Dietisten: ”Så håller du vikten under semestern”

HÄLSA

Dietist Josefine Jonasson chattade med läsarna

johanna säger: Hej josefine. Hur skall jag bokföra linfrö? Äter till frukost varje dag 20 g hela linfrön, ibland på fil och ibland kokt tillsammans med havregryn till gröt. Har hört att kroppen inte kan tillgodogöra sig alla nyttigheter, och kcal, som finns i linfrö om man äter dem hela. Vad avser vks "torkade linfrön"? Hela eller krossade?

   Josefine Jonasson säger: Hej Johanna! Det var en väldigt bra fråga.. Jag vet inte vad livsmedelsverkets "torkade linfrön" står för, förmodligen är det hela. Om jag var Du skulle jag lägga in den mängd Du får i Dig, i dagboken. Mer exakt svar än så kan jag inte ge Dig.

KattisZ -8 av 12 säger: Hej jag har börjat att tappa vikt med vk och nu ska jag resa till Kroatien i ca en månad, vad kan man göra för att inte gå upp alla kilona förutom att inte äta onyttigt ?

   Josefine Jonasson säger: "Börjat tappa i vikt" - Du har ju gått ner 8 kilo, Kattis!!! Lysande - grattis! Förutom att äta nyttigt skulle jag rekommendera Dig att träna ordentligt, promenera, simma, jogga eller vad Du nu tycker om. Försök leva som Du gör hemma, det fungerar ju alldeles utmärkt. Ha det så bra i Kroatien!

elsa-mari säger: hur äter jag för att få bort stor mage . är 55 år. har det betydelse

   Josefine Jonasson säger: Hej Elsa-Mari! Det finns inget speciellt Du kan äta för att få bort just magen, men om Du har möjlighet skulle det vara bra om Du motionerade mer. Promenader är helt ok.

Mrs L säger: Hej Josefine! Jag har en son på 11 år som totalvägrar att äta grönsaker. Det enda han gillar är gräslök, vilket han kan äta hur mycket som helst av. Ibland går det att lura honom att få i sig lök eller morötter om det är finhackat/rivet i köttfärssås, men jag undrar om du har något tips på hur man ska få honom att börja gilla grönsaker.

   Josefine Jonasson säger: Hej Mrs L! Ja, gräslök blir man ju inte så mätt på :-)Prova med att stava/skära upp grönsakerna var för sig, inte i en sallad. Gör eventuellt en mager dip som kan göra det lite roligare och godare. Sätt fram detta vid varje måltid (lunch/middag) och ge honom lite tid att vänja sig och prova sig fram. Lycka till!

Karinsan säger: Jag gick ner 15 kg för två år sedan och väger nu 67 kg till mina 172 cm. Vad skall man göra för att bli av med de sista 5 kilona??

   Josefine Jonasson säger: Hej Karinsan. Bra jobbat! Du har ett BMI under 23 så för den sakens skull behöver Du inte gå ner mer. Om Du ändå vill tappa några kilo till gäller det att lägga in en högra växel. Det Du gör nu får Dig att stå stilla i vikt, öka motionen lite/se om Du kan äta lite mindre så kommer Du att se resultat snart. Ha ingen brådska!!!

Malin säger: Hej!

Är det bättre att äta light-produkter än vanliga standard produkter? Har hört så många olika teorier så jag vet inte vad jag ska tro.

MVH Malin

   Josefine Jonasson säger: Hej Malin! Lightprodukterna innehåller mindre kalorier och ev fett än standardprodukterna. Det betyder att man på sikt går ner i vikt om man byter ut samma mängd standardprodukt mot lightprodukt. Om man äter MER bara för att det är light så vinner man ingenting på det, det kan snarare bli tvärtom. Välj lightprodukter där Du tycker att det passar bäst och standardprodukter där det passar bäst. Valet är alltså Ditt och ingenting är rätt eller fel. Lyssna på Dig själv - det är bäst!

pernilla säger: Hej! Jag har en liten fråga om proteiner, jag har inga större problem med att hålla mig inom dagens kalorier, däremot bli min "proteinbit" lite för stor varje dag, runt 20-25% och därför undrar jag om detta "gör" något?

   Josefine Jonasson säger: Hej Pernilla! Om Du har ett lågt energiintag är det ok, ibland t om nödvändigt, att ha en lite större proteindel. Det är helt ok alltså.

säger: jag vill äta nyttigt under sommaren och gå ner i vikt vad ska jag äta?

   Josefine Jonasson säger: Hej! Gå gärna in på Viktklubb.se - där får Du massa bra tips på vad och hur mycket Du kan äta. Eller köp en kokbok med magra recept som Du kan börja laga. Och framförallt: rör på Dig i sommar, det vinner Du mycket på! Lycka till - jag håller tummarna!

anna säger: hur är det egentligen med pasta, ris och potatis? om jag äter enligt tallriksmodellen kan jag ju alltid ta fullkornspasta istället men hur gör jag med potatisen för att utesluta den? är den så onyttig?

   Josefine Jonasson säger: Hej Anna! Potatisen är inte alls onyttig - byt inte ut den, njut av den istället!

säger: Vilken diet eller bantningstips rekommenderar du?

   Josefine Jonasson säger: Jag rekommenderar varje människas egen metod. Det jag menar är att det är viktigt att utgå från sig själv, vad man själv tycker om och framförallt vad det är som gjort att man blivit överviktig. Det är ingen mening att förändra de sakerna som är bra, men det som är jobbigt kräver mycket styrka och envishet för att förändra. Men det är ju det som behövs. Om jag ska ge några tips är det ändå att försöka äta regelbundet, det mår de flesta bäst av, att äta mer grönsaker och frukt som gör att man håller sig mätt utan för mycket kalorier, och att begränsa, inte UTESLUTA, intaget av godis, kakor, glass och liknande eftersom det innehåller mycket kalorier. DEN dieten är den enda som funkar på sikt, enligt mig. Lycka till!

paris säger: hej! Jag gillar godis väldigt mkt. Jag vill inte leva utan det. Men vilket är det nyttigaste godiset? jag anser att frukt inte är godis.

   Josefine Jonasson säger: Och jag tänkte inte säga att frukt är godis - det tycker inte jag heller nämligen, trots att det är gott :-)Godis ÄR inte nyttigt, det kan man aldrig få det till. Det handlar framförallt om mängden godis. Små mängder kan de flesta äta ibland utan att det påverkar så mycket. Ät det Du tycker bäst om men i mindre mängder - det är det allra bästa. Och ta gärna ett äpple oxå ibland ;-)

anna säger: hur är det med mjölk? är det bra eller dåligt om man ska gå ner i vikt?

   Josefine Jonasson säger: Hej Anna! Mjölk är bra men återigen: Mängden är viktig, en liter mjölk innehåller mellan 350-600 kcal så ett par glas per dag är lagom för de flesta.

Moderator säger: Nu kommer sista frågan

sofia säger: hej! är det så att vissa bara har lättare för att lägga på sig? Jag äter relativt nyttigt, aldrig småsaker eller sötsaker under dagarna och äter oftast efter tallriksmodellen de 3-4 mål om dagen jag äter. Jag spelar även fotboll tre dagar i veckan och är aktiv i övrigt veckans alla sju dagar. Ändå har jag en fet bilring runt magen, och bara där..! har febrilt försökt med sit-ups och plankan o liknande övningar... har du nåt tips eller kanske en tanke om varför det är såhär..?

   Josefine Jonasson säger: Hej Sofia! Visst finns det en del ärftlighet i hur lätt man lägger på sig men det betyder inte att det är "kört" på något sätt. Nu vet jag inte HUR Du äter så jag kan inte ge några konkreta råd angående det men istället för sit-ups och allt det där så rekommenderar jag att Du tar ett par långa promenader i veckan, utan att börja äta mer. Det tror jag kan göra susen! Lycka till!

Läs mer: