Sommarens bästa sallader

HÄLSA

Grönt är skönt

Sallad är den perfekta sommarmaten - snabbt, svalt och enkelt.

Viktklubb har samlat ihop sina favoriter.

Det blev en salig blandning med smaker från hela världen. Vad sägs om avokado och fetabulgur, Japansk crabfishsallad eller grekisk sallad med ägg.

Experimentera gärna själv. Lägg till, dra ifrån och skapa din egen drömsallad.

Det finns några knep för att få ihop en lyckad mix.

Se till att alltid blanda olika konsistenser och smaker. Grovt och fint, mjukt och krispigt, torrt och krämigt. Det ger en helhetskänsla och mättar bättre en ”ensidig” sallad.

Grunda alltid med bulgur, pasta, bönor eller liknande. Det gör måltiden mer rejäl än en enkel grönsallad.

Ös på med dina favoritgrönsaker. Och var inte rädd för grövre sorter.

Gurka och tomat innehåller mest vatten. Broccoli, morötter och blomkål ger mycket mer fibrer och vitaminer.

Vill du toppa med en dressing är vinägrett ett bättre val än majonnäsbaserade såser.

Variera gärna med frukt. Melon, mango och päron är fasta sorter som ger god sötma utan att bli för mosiga. Se upp med banan.

Äter du bröd till, välj ett grovt med hela frön.

Inte alltid ett bra val

Köper du en färdig sallad får du vara på din vakt. En sallad är inte per automatik smal.

En ost -och skinksallad baserad på isbergssallad med en rejäl påse fet dressing till kan vara en riktig fettbomb.

För en bättre måltid: lägg till fullkornspasta, minska på osten och byt ut dressingen mot en vinegrätt.

Kocktips:

Favoriter från hela världen

Läs mer:

Ammi Bohlin