Proteinpulver är onödiga

HÄLSA

Marknadsförarna lurar oss att köpa dyra kosttillskott

Det går lika bra med mat.

Ändå säljs det varje år proteintillskott för miljoner till idrottsmän som vill prestera bättre.

Foto: PER BJÖRN
Drick apelsinjuice i stället för dyrt proteinpulver

Många som tränar drömmer om att bygga stora muskler. De sväljer lydigt de dyra proteinpulver som marknadsförs. Vad de inte vet är att ett extra tillskott av protein är onödigt, och ibland till och med farligt.

– Många idrottare tror att piller och pulver ger närmast mirakulösa effekter. Ändå är vi och forskarna ense om att proteinbehovet mer än väl täcks av vanlig kost, säger nutritionist Marie Broholmer på Sveriges olympiska kommitté, SOK.

Ny kostpolicy inför OS

Inför OS i Sydney kommer SOK ut med en nya, reviderad kostpolicy. Författare är en expertgrupp med Bengt Saltin och Leif Hambreaus , båda professorer, i spetsen.

Där står att vanliga soffpotatisar varje dag behöver få i sig 0,8 gram protein per kilo kroppsvikt, under förutsättning att individen befinner sig i energibalans.

När det gäller elitidrottare är det inte lika lätt för forskarna att säga hur stort proteinbehovet är. Leif Hambreaus säger att det saknas tillräckliga vetenskapliga bevis för att aktiva idrottare behöver mer protein. Lemon, en annan proteinexpert, säger i stället att den som tränar styrke- och uthållighetsidrotter varje dag ska äta 1,2–1,6 gram protein per kilo kroppsvikt. Andra experter säger att dagsbehovet är drygt 2 gram per kilo kroppsvikt.

Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör 10–15 procent av matens energi komma från protein.

För en tävlingsidrottare på 80 kilo, som gör av med 4 500 kalorier om dagen, innebär det ett dagligt proteinintag på 135 till 169 gram protein. Den mängden är det lätt att få i sig genom att äta vanlig mat.

Enligt Jan Lexell, docent i rehabiliteringsmedicin vid Lunds universitetssjukhus, är problemet snarare att vi västerlänningar äter för mycket protein.

Likväl säljs alltså proteintillskott för stora summor. Vad är förklaringen?

– Det handlar om mycket tro och mindre vetande. Marknadsföringen för preparaten är intensiv, i synnerhet i styrketräningskretsar, säger Lexell.

I flera amerikanska studier har äldre människor tränat styrketräning, samtidigt som de fått proteintillskott.

De jämfördes sedan med en kontrollgrupp som enbart styrketränade. Att den första gruppen hade fått extra protein gav ingen tydlig effekt på styrkeutvecklingen.

Ohälsosamt med pulver

Kanske är det till och med ohälsosamt att äta proteinpulver. Enligt Konsumentverkets ”Piller, Pulver, Prestation” skriver Ulla Beckman Sundh, toxikolog vid Livsmedelsverket:

”Ibland har tillverkaren plockat ut någon eller några av de aminosyror som bygger upp protein och säljer dem som enskilda aminosyror. Om man får i sig alldeles för mycket av en särskild aminosyra kan det leda till effekter som man inte räknat med – utöver eller i stället för de man velat ha. Men olika människor är olika känsliga för denna påverkan och man vet inte hur man reagerar förrän efteråt”.

Fixa snabb energi

Ät det här i stället för dyra proteintillskott direkt efter träningen.

Christian Carlsson