10 skäl att tappa 10 kilo

HÄLSA

Så mycket friskare blir du – hela listan

Hör du till dem som bantar för att bli snygg?

Tänk om.

Här är de verkligt tunga skälen att inte släpa på extrakilon.

1. SNARKA MINDRE

Fettet trycker inte längre lika mycket mot luftstrupen och risken att snarka minskar. Vid grav övervikt blir också bröstkorgsväggen väldigt tung, vilket påverkar lungfunktionen. Som normalviktig drabbas du inte lika lätt av sömnapneér (andningsuppehåll när du sover).

2. BALLONGMAGEN FÖRSVINNER

När du går ner i vikt trycker inte fettet lika mycket på magsäcken (när du ligger ner). Då kan du uppleva att den tidigare ”ballongmagen” försvinner och du har mindre risk att få sura uppstötningar.

3. BLODSOCKER I BALANS

Risken för diabetes typ 2 minskar. Visste du att 70–90 procent av alla som utvecklar diabetes i vuxen ålder uppvisar tecken på fetma? När du är normalviktig äter du oftast inte mer än du behöver och riskerar inte att din bukspottkörtel blir överarbetad. På så sätt minskas risken för diabetes typ 2. Vem vill inte slippa både tabletter och sprutor som håller blodsockret i schack?

Du minskar också risken för att drabbas av nedsatt syn och nedsatt njurfunktion som är komplikationer av diabetes typ 2.

4. BÄTTRE MATSMÄLTNING

Tarmsystemet kommer i gång (förutsatt att du äter hälsosam mat som fibrer, grönsaker och proteiner regelbundet samt motionerar) och dina toalettvanor blir bättre och diffust ”ont i magen” och uppsvälldhet kan försvinna.

5. PLUS FÖR HJÄRTA OCH KÄRL

Bra mat och sunda motionsvanor hjälper dig att sänka för höga blodfetter. Då minskar du risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar som bland annat stroke eller blodproppar. Överviktiga löper två till tre gånger så stor risk att drabbas av hjärtproblem som normalviktiga.

Förhållandet mellan det ”goda” och ”onda” kolesterolet blir också bättre och du drabbas inte lika lätt av åderförfettning.

6. FÄRRE BRISTNINGAR

Risken att du får hudbristningar minskar.

7. BÄTTRE FLÅS

Tog du tidigare hissen i stället för trapporna? Nu kommer du att ta trapporna med en klackspark. När du blir lättare i kroppen blir det också lättare att röra på sig. Andningen blir lättare och du får bättre flås eftersom fettet kring de inre organen inte längre trycker lika mycket mot buken som innan.

8. LINDRING FÖR LEDERNA

Träningen blir lättare och du belastar dina leder och ligament mindre än tidigare. Nu värker inte längre varken knäna eller lederna och du kan susa fram över motionsspåret utan problem.

9. CANCERRISKEN MINSKAR

Överviktiga löper en till två gånger större risk att drabbas

av olika cancerformer som prostatacancer och bröstcancer. Forskarna tror att risken att drabbas av cancer minskas i samband med att du går ner i vikt.

10. DEMENSRISKEN MINSKAR

Normalviktiga personer i medelåldern drabbas inte i lika stor grad av demenssjukdomar som överviktiga enligt en svensk-finsk studie.

Läs mer:

Micaela Nordberg ([email protected])