"Har du förslag på kom-igång-schema?"

HÄLSA

Läs chatten med hälsopedagog Zarah Öberg

Zarah Öberg säger: Hej mina vänner! Nu finns jag här för att svara på era frågor!
Moderator säger: Välkomna allihop, då sätter vi igång med frågorna..!
Per säger: Hej, jag är femton år och lite överviktig – men kanske mest otränad "slapp" och onyttig.. Jag vill men KAN inte börja det nya livet.. Var ska jag börja? Hur? Vill må bättre, bli pigg och se fräschare ut..
Zarah Öberg säger: Börja lite lagom... med att öka din vardagsmotion med 15 minuter per dag. Vartefter det blir en vana, så kan du öka på tiden och aktiviteten.
Jessie säger: Hej! Hur gör man för att sluta tröstäta??
Zarah Öberg säger: Min bästa rekommendation är att du försöker fundera på VARFÖR du äter. Vad är det som gör dig ledsen? Ditt problem sitter inte i maten utan i vad som orsakar ditt beteende.
Annika säger: Hej Zarah! Jag är mamma till en sjuårig rund flicka. Vi bor mitt i stan och följdaktligen har vi inte så mycket möjlighet att låta henne "bara vara ute" som jag tror skulle vara bra för henne.. Hon vill börja på aktiviteter men vi har hittills inte haft råd riktigt. Vad är dina tips, mat och motion?
Zarah Öberg säger: Hej hej! Försök istället att fokusera på er dagliga rörelse. Ni kan promenera tillsammans, hoppa hopprep i närmsta park eller använda träningsredskap framför tv:n. Ät regelbundet, minska snacks och godis och handla frukt och grönsaker på lokala marknader.
Ludde säger: Jag har inga problem med att äta samma maträtt dag efter dag. Vad är den perfekta maträtten om man vill gå ner i vikt och samtidigt träna styrketräning och motion?
Zarah Öberg säger: Det är att äta 1/2 tallrik med grönsaker, 1/4 tallrik med tonfisk i vatten, bönor eller kött samt 1/4 med quinoa eller bovete. Tänk dock på att det är viktigt att äta varierat :-)
Anonym säger: Hej... Jag orka inte laga mat och nästan alltid köper jag snabbmat eller färdigmat från mataffär. Även dricka kanske 1-2 liter coca cola per dag. Sen mest vid dator/tv kanske i 4-10 tim per dag. Även orka inte att röra sig mycket. Men förut jag gjorde massor hemgjord mat och drick bra dryck och motion bra förut. Undrar hur kan jag vända för att få samma som förut. Har även upp och ner vikt hela tiden.. Vill ner sen ska hålla den, jag undrar hur ska göra? Kan få tips så jag prova med den.
Zarah Öberg säger: Snabbmat i butik kan faktiskt vara bra... Köp grönsaker i frysdisken eller grönsaksdisken, häll av en burk bönor och komplettera med kyckling, skivad kalkon eller kött. Superenkelt!!! Drickan kan du byta mot vatten med skuren frukt. Inför en egen regel att även om du sitter framför datorn, så ska varje timme framför datorn varvas med en timme till rörelse eller hushållsarbete. Motivation är allt! Fundera på vad som kan motivera JUST dig!
ellen säger: Hej Zarah! Jag är arton år och lite rund. Jag vill inte börja träna för att få muskler men jag vill bli fastare i kroppen, och få lite kondis. Vad är dina tips till mig, vilken sorts träning och mat ska jag hålla mig till?
Zarah Öberg säger: Bästa träningen för fettförbränning är att ligga 79-80% av din maxpuls. (maxpulsen är ca: 220 - din ålder dvs: 202 slag/minut) När du ligger på 70-80% av detta, så förbränner du och tränar din kondition. Om du tränar hårdare, så tränar du istället uthållighet och bränner kolhydrater (socker). Mät pulsen med en pulsklocka eller promenera så pass fort att du får upp andhämtning och blir svettig. Gärna minst 45-60 min/dag
ibra säger: Hej hej! Kan du ge mig förslag på ett startschema för en som sällan/aldrig tränar men vill komma igång? Hur ska min vecka se ut då?
Zarah Öberg säger: Mån: 30 min promenad, 30 min styrketräning. Tis: 30 min promenad. Ons: 30 min promenad, 30 minuter styrketräning. Tor: 30 min promenad. Fre: 30 min promenad, 30 min styrketräning. Lör: 30 min promenad. Sön: 30 min promenad.
jess säger: Hej! Jag känner ofta suget efter "något", det behöver inte alltid va onyttiga grejer. Hur ska jag komma ifrån småätandet? Kram
Zarah Öberg säger: Bra tips för att minska småätandet är att dricka ett glas vatten eller aktivera dig. Börja lös korsord, pyssla eller rör dig. Jag älskar att göra smycken när jag har tråkigt. Sånt är toppen när dåliga vanor ska bort :-)
Anonym säger: Hej! Hur länge ska man jogga för fettförbränningens bästa?
Zarah Öberg säger: Du förbränner alltid.. På min sajt www.motionstipset.se har vi tagit död på alla motionsmyter, varav detta är en av dem. Dock så är rekommendationen att köra minst 30 minuter för att du ska få ett resultat som märks vid en viktminskning.
sofie säger: Hur ska man hitta kraft när man äter extremt nyttigt och protioner i lagom mängder och tränar varje dag men ändå inte blir smalare?
Zarah Öberg säger: Du kanske äter för nyttigt? För att förbränna och må bra, så behöver kroppen ha variation av alla byggstenar. Även sömn och avslappning är viktigt mellan träningspassen!
Karl säger: Hur tränar jag med min son? Han är tio och lite överviktig men vill helst sitta vid datorn, är inte så social eller intresserad av aktiviteter/lagsporter..
Zarah Öberg säger: Mitt bästa tips är att ni sammankallar till en liten familjeträff. Fråga honom vad han vill prova för aktiviteter och skriv ned dem. Se till att ni provar 1 ny aktivitet varje vecka. Förmodligen/förhoppningsvis så hittar han något som han gillar. Promenera tillsammans när det finns tillfälle eller på kvällskvisten. Kul tillsammanstid samt ett bra tillfälle att få motion för er båda.
cecilia säger: Hej! Hur lång tid tar det innan jag börjar märka skillnad utseendemässigt, om jag börjar med 30 min rask promenad per dag? Kan verkligen kroppen bli fastare bara av det eller måste man styrketräna också?
Zarah Öberg säger: Visst kan du se resultat av det redan efter ett par- tre veckor... Men för att VERKLIGEN få resultat så rekommenderar jag att du tränar din muskulatur minst 2 gånger per vecka. Tänk på att dina promendader skall vara i lite högre takt än stadspromenadtakt.
Bardun säger: Hej Zarah. Jag har tränat för ett tag sen, men nu legat lågt, då jag tappat motivationen att åka till gymmet, men när jag väl är där gör jag bra ifrån mig. Hur kan jag motivera mig själv att börja träna igen? Och har funderat på att sluta röka också, men jag blir så irriterad, trött och rastlös när jag inte rökt. Något bra tips för det också? Vore jätte snällt...
Zarah Öberg säger: Prova nya sporter och försök att börja lite lagom. Vi är så svartvita i Sverige och tränar antingen jämt eller inte alls. Lagom är bäst :-) När det gäller rökningen, så är det lättare om du kommer igång med en sport, så att du får annat att tänka på.
jonaz säger: Hej Zarah! Vilken är den lättaste metoden för att gå ner i vikt ?
Zarah Öberg säger: Att äta lagom av allt *skratt* Tallriksmodellen... Ät en handflata med protein, 1 knuten näve med grönsaker och 1 knuten näve med pasta eller ris. Välj saker som tar lång tid att tugga och drick mycket vatten. Glöm inte att regelbunden motion är lika viktigt som att äta bra!
Moderator säger: Nu är tiden tyvärr snart ute, dags för dagens sista fråga..!
lajlaj säger: Hej! Det snackas alltid om vardagsmotion så som att ta trappan istället för hiss osv, men gör det verkligen någon nytta? Alltså, jag förstår ju att det gör nytta, men ger det effekt är väl egentligen frågan?
Zarah Öberg säger: Självklart gör det det! På 1950-talet gick vi 1 mil per dag/person medan vi idag går knappt 3 km. Det gör stor skillnad på energiåtgången och ger därmed kroppar som bli tyngre och som orkar mindre!
Moderator säger: Chatten är tyvärr slut, stort tack till alla er och som ställt frågor och till dig Zarah som varit med och chattat!
Zarah Öberg säger: Tack för idag mina vänner! Maila gärna till mig om ni har frågor... [email protected] ... Ha en underbar dag!!!