SHIT HAPPENS

Foto: THINKSTOCK

Dumpad, skadad eller bortgjord? Livets små och stora bakslag drabbar oss alla med jämna mellanrum.

Men de blir lättare att hantera när du vet hur du kan resa dig igen! 

Livet har sina upp- och nedgångar, det blir vi alla varse förr eller senare. Hur du mår när något drabbar dig hänger lyckligtvis inte bara på vad som hänt, utan också på din förmåga att hantera motgångarna. Och de goda nyheterna är att modern hjärnforskning visar att alla kan bli bättre på att återhämta sig från bakslag!

Linda Graham är familjeterapeut och författare till boken ”Bouncing back – rewiring your brain for maximum resilience and well-being”.

– Vi lär oss att hantera utmaningar genom att interagera med andra människor under hela livet, säger hon. Dessa erfarenheter lär oss inte bara strategier för att gå vidare utan formar också hjärnstrukturerna som styr hur vi hanterar krävande situationer.

I boken beskriver hon, utifrån den senaste hjärnforskningen, hur hjärnan kan tränas i att bli mer motståndskraftig och bättre på att återhämta sig. Så vi kan lära oss nya sätt att förhålla oss till utmaningarna – och medvetet stärka förmågan att studsa upp ur livets fallgropar.

Här är sex tips för att hantera stormen.

Foto: THINKSTOCK
Försök få perspektiv på situationen och hitta det lugn som gör att du kan använda din hjärnas hela kognitiva förmåga.

Lugna ner dig

När du är rädd, stressad eller orolig går hjärnan in ett primitivt ”fight or flight”-läge som gör dig beredd på fara, men sämre rustad för att komma på nyanserade lösningar på situationen. Det första steget är därför att hitta tillbaka till det lugn som är en förutsättning för att du ska ha tillgång till hjärnans högre kognitiva funktioner. Avslappningstekniker, långa djupa andetag eller mjuka former av fysisk beröring, till exempel en varm kram eller massage får kroppen att frisätta oxytocin som hjälper dig att känna dig lugn och trygg.

Inspireras av andra

Linda Graham menar att alla människor föds med förmågan att härma varandras känslor och att vi därför kan lugnas av att umgås med stabila personer när vi själva känner oss skakiga. Sök dig till personer i din omgivning som redan är skickliga på att hantera motgångar med lugn och som sällan hetsar upp sig. Bara att vara i deras närhet kan hjälpa dig att hantera dina utmaningar bättre. Prata också gärna med dem om hur de hanterar motgångar.

Upplev nuet

Hantera dina motgångar genom mindfulness, eller medveten närvaro som det också kallas. Grunden inom mindfulness är att uppleva nuet utan att döma det, vilket hjälper dig att vara lugn och närvarande även när livet känns tufft. Det hjälper dig också att möta känslor som rädsla, oro och ilska på ett sunt sätt i stället för att undvika dem.

Få perspektiv

När du är mitt uppe i en stor förändring eller något oväntat hänt är det lätt att känna sig så upprörd att känslorna kör över logiken. Det gör att situationen känns akut även om den kanske inte är det, och tanken på att det en dag kommer ha löst sig eller kännas annorlunda verkar avlägsen. Var medveten om detta och kom ihåg att du tagit dig igenom saker tidigare i livet som i dag inte upprör dig alls.

Känn med dig själv

Vi kan nå det viktiga lugnet genom medkänsla för antingen oss själva eller någon annan, enligt Linda Graham. Att vara vänlig mot andra faller sig naturligt för de flesta medan många är mer ovana vid att vara vänliga mot sig själva. Prova att tänka eller säga samma saker till dig själv som du skulle till en nära vän i din situation, och sträck ut en hand till personer du litar på som kan ge dig av sin medkänsla.

… och känn med andra!

När något jobbigt händer är ”varför just jag?” en väldigt vanlig fråga. Men det är inte bara du. Det finns massor av människor som råkat ut för samma sak som du, och ännu fler som känt samma saker som du av andra anledningar. Att må dåligt stärker empatin för andra som har det tufft, och kan bygga broar mellan dig och andra som annars aldrig hade byggts. Våga ta kontakt med personer i samma eller liknande situationer. Att veta att du inte är ensam lindrar smärtan och ger tröst och stöd.

LINNEA MOLANDER

ARTIKELN HANDLAR OM