Ta upp kampen mot barnfetma

HÄLSA

Läkaren: Ditt barn behöver röra på sig – minst en timme om dan

Minst en timmes motion om dagen behöver barn röra på sig för att inte riskera att bli överviktiga.

Enligt barnläkaren Annika Janson, som är specialist inom barnfetma och verksam vid Karolinska institutet, är anlaget för att bli överviktig tydligt ärftligt. Är man själv förälder och överviktig är det extra viktigt att vara vaksam på vad barnet stoppar i sig och hur mycket det rör sig.

– Det bästa sättet att förebygga övervikt hos barn är att uppmuntra lek utomhus och se till att barnet inte fastnar i för mycket stillasittande aktiviteter, säger hon.

Hur mycket träning i veckan behöver ett barn?

– Ett barn i förskoleåldern behöver mycket vardagsmotion och får det bäst genom utomhuslek. De lite större barnen behöver 60 minuters motion om dagen. Vardagsmotion är jätteviktig i den här åldern, så att det inte bara är en timmes fotboll i veckan och resten av tiden blir stillasittande framför datorn.

Kroppen som vikt

Vilken typ av träning är bra för växande barn?

– All fysik träning som stimulerar konditionen, den tekniska förmågan och koordinationsförmågan. När barnet fortfarande växer ska de inte bygga muskler eftersom musklerna inte hunnit etablera sig ordentligt. Man brukar säga att barnet ska träna bara med kroppen som motstånd fram till att det har gått igenom puberteten. Det innebär till exempel att välja armhävningar framför tyngdlyftning.

Låter bli småätande

Ett annat sätt att förebygga övervikt bland barn är att införa måltidsrutiner. Om matstunden är trevlig får barnet i sig ordentligt av den riktiga maten och låter bli att småäta.

– Och kom ihåg: varje dag är inte en fest. Ibland blir det helt enkelt torsk och potatis till middag, även om barnet inte tycker att det är det godaste som finns.

Övningar för unga!

Helena Lindstam