”Så får du bort bilringarna”

HÄLSA

Motionscoach Shirin Rågby Djavidi chattade med läsarna

Foto: Motionscoach Shirin Rågby Djavidi Chattar regelbundet på aftonbladet.se. Hon är också en av Viktklubbs träningsexperter. Missa inte Shirins tips i tv: måndagar 18.30 i TV4:s "Förkväll" och tisdagar 21.00 i Aftonbladet TV7.

m.k säger: hej, jag undrar hur man på bästa sätt träna sig till platt mage? och vilken kost ska man hålla sig till?

Shirin Rågby Djavidi säger: hej m.k. du måste alltid träna en allsidig träning. men sen kan du lägga extra fokus på magen. gör många olika magövningar. alla du kan hitta på. du vill komma åt alla små magmuskler. kosten ska vara regelbunden och sunt. du kan dra ner lite på kolhydratintaget och öka proteinintaget. men uteslut inte något. ät balanserat. lycka till! shirin :-)

mat på fat säger: God morgon. Jag har aldrig förstått mig på de som väljer att stå inne i en träningslokal på ett löpband istället för att motionera ute i den vackra naturen. Finner du några fördelar med det första alternativet? Tack på förhand.

Shirin Rågby Djavidi säger: godmorgon. nej, det kan man tycka. självklart är det lika effektivt att springa ute. mycket bättre dessutom, för då får du frisk luft och rosiga kinder. fördelarna med det första är väl att många tycker det är smidigt att ha allt under samma tak, dvs att när man sprungit på löpbandet, kan man gå direkt till att köra styrketräning till exempel. shirin :-=

åsa säger: Hejsan! Jag har en fråga om spinning. Jag kör rätt mycket spinning och min fråga är ifall jag kommer få tjockare ben av det? Jag förstår ju att jag får mycket benmuskler och så men kommer benen att se kraftigare ut? Anledningen till att jag tränar är väl mest för att jag vill bli smal. Tack på förhand!!

Shirin Rågby Djavidi säger: hej åsa, sannolikheten att du kommer att få markant tjockare ben är ganska liten. .men självklart om du kör mycket spinning bygger du ju muskler där. du kommer att känna att dina jeans stramar lite. det bästa du kan göra är att köra olika sorters kondition. spinning, löpning, raska promenader, rodd, rowtex-maskin, inlines mm. lycka till ! shirin :-)

Erica säger: Hej! Vad för typ av styrkeövningar är bra att träna för att bygga upp musklerna i armar och överkropp inför vasaloppet? Undrar också vad roddmaskin ger för träning på kroppen? Erica

Shirin Rågby Djavidi säger: hej erica, kul att du ska köra vasaloppet. du behöver köra uthållighetsträning. det vill säga långa sega pass. vad det gäller styrketräning behöver du bygga upp bröst och ryggpartiet. även armarna såklart. du kan gå in på viktklubb.se (om du är medlem) och kolla på våra styrketräningsövningar. det finns massor att välja på. fråga en styrketräningsinstruktör på ditt gym. svårt för mig att förklara här. men du ska lägga fokus på det ovannämnda. rodd ger bra träning för ryggen och rumpa, ben, kanon för din vasaloppsträning. lycka till .

sara säger: jag älskar att träna men avbryts ofta av ont i halsen. För det mesta går det över innan jag blir sjuk men jag undrar hur farligt det är att träna med ont i halsen?

Shirin Rågby Djavidi säger: hej sara, va trist. hmmm, jag rekommenderar inte att träna med halsont. då är det en pågående infektion i kroppen. man stör reparationsarbetet genom att träna och kan förvärra istället. hör med din läkare om det är så att du ofta blir sjuk. kolla också in alternativmedicin på hälsokosten. svar. du känner din kropp bäst själv. men känner du att det är på gång att bryta u t en förkylning, så bör du inte träna. lyssna på kroppen. lycka till. shirin :-)

säger: hur ska man göra föra att få bort bilringarna

Shirin Rågby Djavidi säger: hej. bilringar får du bort genom en allsidig träning, mycket kondition och sund kost. du måste ha tålamod. försök också att tänka på din hållning. lycka till !

Martina säger: Om man ska gå ner i vikt, hur ska man lägga upp sin träning?

Shirin Rågby Djavidi säger: hej martina, du måste lägga upp en plan där maten och träningen går hand i hand. annars funkar det inte. träna 3-5 gånger i veckan. blanda kondition, styrka, yoga, dans, spinning....allt som du kan tänkas tycka vara roligt. lycka till och häng inte u pp dig på siffrorna på vågen. shirin :-)

Sussi säger: Hej! Jag har ett ganska stillasittande jobb och får ofta ont i axlar och nacke. Kan man förebygga sådan värk med några speciella styrkeövningar?

Shirin Rågby Djavidi säger: hej sussi, du är inte ensam med dom problemen. se först och främst till att ha en riktig bra arbetsställning. du kan bygga upp just dom musklerna som du får ont i. dom kommer sluta göra ont sen. träna en balanserad träning. lägg fokus på mycket stretch runt nacke och axlar. du har säkert spänningar där. unna dig en massagetimme! det gör susen. lycka till ! shirin

vicky säger: Hejsan! Jag har börjat gå morgonpromenader på 1,5 h innan frukost. Är det bra att gå samma runda/längd varje dag eller är det effektivare om man varierar sig? Har hört att kroppen vänjer sig efter ett tag. M.v.h. Victoria

Shirin Rågby Djavidi säger: hej vicky. det är ju toppen med morgonpromenader. ja, du kan variera. 1,5 tim är absolut maxat. bäst är att gå cirka en timme. variera även underlaget du går på. kuperat, grus, gräs, asfalt mm. lycka till ! shirin

cristos säger: hur får man en fit mage?

Shirin Rågby Djavidi säger: hej cristos. du måste träna hela kroppen. kör mycket kondition och lägg fokus på magen. träna alla möjliga magövningar. på de flest gym finns även core-klasser. dom är toppen. lycka till ! shirin

Mija säger: En fråga om spinning vs. bodypump - Spinning förbränner fler kalorier, men jag tycker att det mest gör mig mer hungrig. Är det så att det är kolhydrater jag förbränner och inte så mycket fett? Är bodypump bättre ur fettförbrännings-synpunkt?

Shirin Rågby Djavidi säger: hej mija, när du kör body-pump tränar du mer muskelträning vilket i sig kräver energi. jag kan inte säga exakt vilket som bränner mer annat än att det är två väldigt bra klasser och där den ena inte ska utesluta den andra. blanda dessa klasser för optimal effekt istället. shirin

Moderator säger: Nu kommer sista frågan

Lana säger: hej jag har fött två barn i rad , min yngsta är tv år, men jag har över vikt på 20 kg. hur kan jag gå ner dessa kg. jag har börjat träna nu , men vilket är den bästa träningen för att gå ner i vikt. snälla hjälp mig

Shirin Rågby Djavidi säger: hej lana, grattis till dina två barn. börja långsamt. för att få bort 20 kilo krävs det tålamod. ingen mirakelkur. men du kommer att lyckas bara du ger dig sjutton på det. lär dig att äta en sund och balanserad kost framförallt. träna allsidigt. försök komma på allt du tycker är kul. blanda kondition och styrketräning. sätt upp små delmål. belöna dig själv en gång i månaden med till exempel färska blommar, en liten topp som du önskat dig eller något annat. du fixar det. lycka till ! shirin :-)

Läs mer:

Bli medlem nu!

Och få hjälp av några av Sveriges främsta experter på viktnedgång.

12 mån 498 kr

6 mån 398 kr

3 mån 298 kr