Inga fler ursäkter

Ta en pall och träna triceps, enkelt hemma.
Ta en pall och träna triceps, enkelt hemma.

Brukar du komma med tusen ursäkter till varför du inte tränar? I så fall är det dags att sluta nu. För ursäkter leder bara till misslyckande. Det enda sättet att sätta stopp för alla ursäkter, är att sluta göra dem.

Att vara hälsosam påverkar alla delar av ditt liv. Fördelarna med att träna och att äta nyttig och balanserad mat tar aldrig slut. Tid, styrka och inspiration är några av de fördelar som ursäkter stjäl ifrån dig varje dag.

Här är en lista på vanliga ursäkter som hindrar dig från att förbättra din hälsa, och förslag på vad du kan göra för att göra dig av med ursäkterna, en gång för alla.
Jag har inte tillräckligt med tid. När det kommer till att äta nyttigt och till att träna är den ursäkten utan tvivel den mest motsägelsefulla. Att ta hand om din hälsa kommer bara leda till ett längre och lyckligare liv. Det är möjligt att få in träning i ditt schema, oavsett hur upptagen och hur hektiskt ditt liv är. Noggrann planering är nyckeln. Du kan gå upp en timme tidigare, göra det till en familjeaktivitet, eller göra det till en del av din arbetsdag. Till exempel kan du parkera bilen längre från jobbet och gå sista biten, eller gå av bussen en hållplats tidigare. När det är dags för möte, föreslå att ni tar en mötespromenad istället. När det kommer till maten kan du planera måltiderna i förväg och ta med lunchlåda. Om du äter ute på lunchen, försök att ta ett nyttigare alternativ på menyn.
Jag är för gammal för att börja nu. Det är aldrig försent för att börja. Träning och bra mat är förebyggande åtgärder mot ålderskrämpor.
Jag kommer aldrig lyckas. Om du tror på dig själv kommer du lyckas.
Jag har inte rätt utrustning. Det enda du behöver är motivation. Du behöver inte alla maskiner som finns på gymmet. Allt du behöver göra är att börja röra på dig. Gå, dansa, hoppa och använd redskap du har hemma för att lägga på lite vikt. Använd fantasin.
Jag vill inte avstå från min favoritmat. Det behöver du inte. Men du behöver lära dig hur du kan göra maten du gillar nyttigare. Som till exempel välja fullkornspasta framför vit pasta.
Jag är för otränad för att ens börja. Du behöver inte vara i en särskild form för att börja göra förändringar. Nyckeln är att göra gradvisa förändringar. Börja lite försiktigt med att göra ändringar i ditt schema. Till exempel kan du ta trapporna istället för hissen, välja att gå istället för att ta bussen, och ta för vana att äta grönsaker och frukt till dina måltider. Sätt upp ett nytt mål med din träning för varje vecka, och håll dig till det målet. 

Källa: eDiet

Publisert: