Maria har återgått till stenåldern

HÄLSA

Stenåldersmat – är det något för människor i dag?

– Ja. Om vi åt som på stenåldern skulle vi må bättre, säger Maria Fredin Skoog.

Hon har skrivit boken ”Stenåldersmat för moderna människor”, som kommer ut i dagarna.

Sedan ett år tillbaks lever frilansjournalisten Maria Fredin Skoog själv på en kost anpassad till stenåldern.

– Jag har fått mer energi och dessutom gått ner 11 kilo på ett halvår tack vare den nya kosten, säger hon.

Stenålderskosten ska i stora drag bestå av en tredjedel magert kött (helst vilt), fisk, skaldjur och ägg, och av två tredjedelar frukt, rotsaker och grönsaker. Kosten utesluter helt potatis, spannmåls- och mjölkprodukter.

– Den innehåller bara lite kolhydrater. Viktigast är att kombinera och balansera maten. Den här kosten mättar mer. Den ger mer fibrer, mindre socker, mindre fett, mer volym och färre kalorier än vår vanliga, säger Maria Fredin Skoog.

Får i oss för mycket energi

I dag äter vi för mycket mejeri- och spannmålprodukter, anser hon.

– Det innebär att vi får i oss mer energi än vi gör av med i våra stillasittande liv. Det gör oss överviktiga och ger oss hjärt-kärlsjukdomar, bland annat.

Stenåldern var en mycket lång period för 2,5 miljoner år sedan. Under äldre stenåldern var människor enbart jägare och samlare. Spannmål, mjölk, vanligt socker och salt fanns inte.

Kosten var anpassad till vad som fanns tillgängligt och till det rörliga livet. Maten kunde variera beroende på vilken kultur eller del av världen man levde i.

I dag är vi inte alls lika rörliga som stenåldersmänniskan?

– Nej, men den här kosten är bättre anpassad för våra kroppar biologiskt och till våra stillasittande liv. 70 procent av vår dagliga energi kommer dessutom från livsmedel som är nya för människan.

Vad var svårast och lättast för dig att avstå från i stenålderskosten?

– Svårast var brödet, saltet lättast. Jag var en riktig smörgåsmänniska. Men man ska inte späka sig. Då tröttnar man. Till helgerna unnar jag mig att äta både ostar och dricka vin, till exempel, säger Maria Fredin Skoog.

Här presenterar Kropp & Hälsa några recept ur hennes bok.

Bra mat enligt stenåldersdieten

och dålig

Marulk på paprika- och fänkålsbädd

4 portioner

Ugnsstekt kyckling med frukt

8-10 portioner

Lammfilé och kycklinglever på spett

4 portioner

Rödkålssallad med äpple

6-8 portioner

Ann-Cathrine Björnör Carlsson