5 sätt att bränna 500 kalorier

HÄLSA

Så boostar du bränntakten

Foto: Thinkstock

En vanlig måltid, 90 gram potatis­chips eller 8 skivor rostat bröd. Utan smör. Så lätt är det att få i sig 500 kilokalorier.

Men vet du vad? De är ganska lätta att bränna bort. Vi ger dig fem effektiva,

enkla och framför allt roliga sätt att boosta bränntakten!

1. Ta ett dopp

Okej, att ligga och flyta intill poolkanten räknas inte… Men att simma en timme på medelintensiv nivå gör det! Vill du crawla så snabbt att du inte vet vad som är vatten eller svett behöver du bara stanna 45 minuter i bassängen. Att simma är en skonsam träningsform som inte belastar lederna och är dessutom ett superskönt sätt att svalka sig på under sommarmånaderna.

2. Lägg benen på ryggen

Gör det var som helst och när som helst, året runt, inne eller ute. Löpning är en älskad och effektiv träningsform. Du behöver bara 40 minuter i löpspår­et för att förbränna dina 500 kalorier. Utmana din kondition genom att variera långdistans med intervallpass och växla mellan platt underlag och terräng.

3. Bli mjukare och starkare

Yoga behöver inte betyda avslappning. I poweryogan utförs övningarna i en relativt snabb följd och med många upprepningar. Chaturangan, den långsamma tricepsarmhävningen, kommer få armarna att skaka och svetten att rinna. Unna dig 85 minuter i yoga-salen – på köpet blir du både starkare och

smidig­are.

4. Det skulle ju bli dans, dans, dans!

Latinska rytmer, hiphop eller disco? Dans är perfekt för dig som vill träna utan att ens tänka på det. Sväng höfterna och få upp pulsen med zumba i en timme och 500 kalorier är väck. Samma sak för hiphop. Sugen på salsa? Då får du stanna i salen i 10 minuter längre. Satsa på dans med snabba fötter och stora rörelser för högst förbränningstakt.

5. Sätt dig på sadeln

Eller ännu bättre – stå! 45 minuter med pumpande ben och målet i blick eller 80 minuter i ett medelintensivt tempo är allt som krävs. Cykeln är ett perfekt träningsredskap vare sig du vill spinna i en svettig sal till dunkande musik eller bara ta dig till jobbet på ett miljövänligt vis. På med hjälmen och ut i naturen!

Tove Björnlundh

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning

Dans

Cykel

Löpning