Sov dig smart och smal

HÄLSA

Att sova lite extra är bra - på många sätt. Du blir både smartare och smalare av en god natts sömn, visar forskning.

Att sova länge och bra ger dig inte bara vackrare hy. Nej, du kan även gå ner i vikt av att sova lite extra länge.

Det är experter vid Northwestern University i USA som har undersökt sambandet mellan övervikt och sömn. Totalt ingick 1000 friska personer i studien och det visade sig de som var överviktiga sov mindre än de som var smala. I genomsnitt sover överviktiga människor 1,8 timmar mindre än de som är normalviktiga, skriver tidningen Verdens Gang.

Bortglömd hälsofaktor

Forskarna menar att det tidigare har lagts allt för stor vikt vid träning och kosthållning och att vi därför har glömt bort det stora värdet av en god natts sömn i hälsosammanhang.

Många sömnexperter har tidigare hävdat att man ska låta trötta tonåringar få sova så mycket som de vill och kan. Och med tanke på att allt fler unga lider av övervikt i dag så kan det alltså vara väl värt att se till att barnen inte bara tänker på vad se stoppar i sig, utan att de också sover ordentligt.

Och de nya studierna om sömnens betydelse får dessutom stöd av annan forskning som visar att en tupplur om eftermiddagen har en positiv inverkan på äldre människors hjärnkapacitet. De som tog sig en liten "nap" visade upp bättre resultat vid intelligenstester än vad de som inte sov gjorde. Den bästa effekten får man av en vila som är mellan en halv och två timmar lång.

Hanna Anander

ARTIKELN HANDLAR OM

Sömn