”Det gör ont när jag springer”

Träningsexperten Annika Sjöö svarar på läsarnas frågor

Foto: Thinkstock

Annika Sjöö svarar

Foto: Anders Deros
Fråga mig! Är det något du undrar över? Skicka mig dina frågor på: annika.sjoo@aftonbladet.se

FRÅGA: Jag har genom åren gått upp och ner i vikt, då har jag kunnat kombinera löpning med styrketräning när jag skulle gå ner i vikt.

Jag skulle vilja gå ner cirka 10 kilo. I dag ligger min vikt på cirka 90 kilo och min målvikt är alltså 80 kilo. Jag har problem i dag med att jag får ont i mina vader så löpning (till och med raska promenader) blir omöjliga. Då återstår styrketräning, hur bör upplägget för den träningen se ut för att minska i vikt?

Tomas

SVAR: Vad tråkigt att du får så ont när du springer och promenerar. I ditt fall skulle jag satsa på pulsbaserad styrketräning. Styrketräning överlag är bra för dig eftersom ju mer muskler du har desto högre fettförbränning. Jag skulle råda dig att inte vara så fokuserad på just vikten utan i stället börja mäta dig med måttband för att se resultaten.

Pulsbaserad styrketräning är när du kombinerar styrka och puls under samma pass. Pulsen är hög och du får också en högre förbränning. Pröva att till exempel testa ett crossfitpass i någon box eller gå på något cirkelpass om du har tillgång till gym.

Annika Sjöö

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning