Maria Akraka: Ta inte ut dig i början

HÄLSA

Maria Akraka, 43, är en av Sveriges bästa medeldistanslöpare och har tagit 18 SM-guld, två svenska rekord och var under karriären rankad femma i världen på 800 och 1500 meter inomhus. Här är hennes bästa tips.

Om du är nybörjare och vill komma i gång:

1. ”Fundera över vad det är du vill uppnå. Sätt upp ett mål och gör en enkel plan för hur du ska nå det.”

2. ”Köp bra skor. Det är viktigt för långsiktigheten så att man inte skadar sig det första man gör. Alla har olika ben och fötter så det bästa är att söka sig in till en sporthandlare för att få hjälp.”

3. ”Det är viktigt att inte ta i för mycket i början. Du kan varva jogg och gång. De första två veckorna räcker det med att jogga två gånger. Sen kan man öka vecka för vecka.”

4. ”Kontinuitet är a och o. Intensiteten kommer med tiden. Prioritera träningen, planera in de dagar du ska springa och håll det.”

Om du har sprungit tidigare och vill satsa på ett lopp:

1. ”Sätt upp ett mål och skriv ner det. Det kan vara en tid eller att komma bland topp hundra. Ta reda på vad som krävs för att nå målet.”

2. ”Att variera träningen är det bästa sättet att bli bättre. Variera både tempot och olika typer av träning. Kroppen stagnerar ju efter tag. För att bli snabbare är intervallträning det enklaste och mest effektiva sättet .”

3. ”Våga bli trött. Pressa kroppen då och då för att bryta barriären som kroppen sätter upp för sig själv och kom förbi bekvämlighetsgränsen.”

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning