Vanliga jobbproblemet: Lika farligt som passiv rökning

Experten: Extra tufft den här tiden på året

Foto: Thinkstock

Att stressa på jobbet kan skada din hälsa lika mycket som passiv rökning, visar en ny studie.

– Jobbstressen kan kännas extra tuff den här tiden på året, säger psykologiska coachen Tina Löfström. Här tipsar hon om hur du hanterar den.

Högarna växer i takt med arbetsbördan och det finns inget ljus i tunneln. Känner du igen dig? Ibland upplever vi att vi inte har kontroll över vår jobbsituation. Osäkra anställningar, långa arbetstider och höga krav leder till stress och ökar risken för både fysisk och psykisk ohälsa. Enligt en amerikansk studie kan det till och med vara lika skadligt för hälsan som passiv rökning, rapporterar Medical News Today.

En superkraft

Tina Löfström arbetar som föreläsare och psykologisk coach. I sitt arbete möter hon många som är missnöjda med sin jobbsituation.

– Speciellt den här tiden på året, när man varit tillbaka från semestern ett tag och det samtidigt bli mörkare och kallare. Då är det vanligt att man funderar över sin jobbsituation. Under sommaren har många byggt upp en massa vanor som gör att man mår bra. När man sedan börjar jobba igen tar man bort flera av lyckokickarna och då blir det jobbigt helt enkelt, säger Tina Löfström.

Hon menar samtidigt att stress i rätt mängd kan vara en superkraft, som gör att vi presterar bättre.

– Många känner sig stressade för att de är stressade. Och när vi känner att vi inte har kontroll över situationen kan vi göra jättekonstiga saker och ta tag i allt runt omkring istället för att angripa roten till stressen. Då gäller det att ta kontroll, säger Tina Löfström.

Hon har tre bra tips för att fixa jobbstressen:

1. Ta tempen på stressen. Sätt dig ner och skriv upp allt det du har i huvudet. Är det mycket som gör dig stressad eller egentligen bara en stor sak som pockar på din uppmärksamhet. När du väl har identifierat problemet så finns det två alternativ. Antingen så jobbar du undan det du måste göra eller så pratar du med din chef om din arbetsbörda.

2. Skippa bulldozer-attityden. Att bara köra på är inte alltid rätt väg att gå. Våga prata om dina känslor. Hugg en kollega och lätta ditt hjärta. Att ventilera sig är ibland allt som behövs.

3. Glöm inte bort att pausa. Klassikern när vi är riktigt stressade är att vi bara jobbar på, men kanske inte så effektivt. Drick en kopp kaffe, gå en kort promenad, dra ett skämt för kollegan – ta en paus helt enkelt. När du bryter känsloprocessen blir stressen lättare att hantera.

Säga upp sig

Tina Löfström berättar att många hon möter också känner att de inte gillar sitt jobb. Men vad beror det på?

– Ofta kan det handla om att man har glömt varför man är på sin arbetsplats. Man har helt enkelt tappat motivationen och då måste man försöka hitta den igen. Det gäller att ta ansvar för sig själv och sitt mående. Många av oss är ju ändå åtta timmar om dagen på vår arbetsplats. Nästan en tredjedel av vårt liv är alltså jobbet. Kan du inte hitta anledningar till att gå dit så kanske du ska fundera på att byta arbetsplats och säga upp dig, säger Tina Löfström. 

Annika Jeppsson

ARTIKELN HANDLAR OM