”Lägg fokus på vardagsmotionen”

HÄLSA

Läs inspirationschattet med Johan Holmsäter

Lägg in mycket vardagsrutiner, tipsar Johan Holmsäter. Cykla till jobbet, promenera på lunchen. Variera din träning, var en mångsysslare. Och framför allt: hitta lusten, glädjen och friheten i träningen!

Johan Holmsäter säger: Hej, kul att ha direktkontakt med de verkliga frågorna som engagerar er! Välkomna med era frågor!

Lövet säger: Hej! Jag tränar styrketräning och spinning! Jag tycker det är skönt att hålla igång kroppen, men jag har ett "smärre" problem! Det handlar om min motivation. Jag VET att jag inte mår bra när jag inte tränar. Jag har försökt att hålla upp, men då mår jag inge vidare. Problemet är att jag har svårt att motivera mig själv. Jag ursäktar mig ofta för lätt för att slippa åka iväg till gymmet. Hur kan jag träna upp motivationen? MVH ERIK

Johan Holmsäter säger: För det första måste du vara säker på: är det verkligen styrketräning och spinning du vill hålla på med? Vad finns det för hinder: resan dit, tidpunkten, aktiviteten i sig - skapar den lust? Är det KUL att sitta på en cykel, är det KUL att hålla på med redskap? Har du en inneboende längtan efter att röra på dig - eller är det något annat skäl som driver dig? Är det helt enkelt nyttan? När det gäller att komma igång att röra på sig måste man veta att det tar en längre tid innan man har grundlagt ett fysiskt behov, kanske 4-6 månader, och under den tiden måste man röra på sig 2-3 gånger i veckan. Det är som tandborstning - första gången var det inte kul, men nu känner du säkert ett behov...

Fredrik säger: Hej Johan, jag skall i höst byta arbete från en rörligt till ett stillasittande arbete, hur skall jag ändra min träning för att kunna hålla mig i form?

Johan Holmsäter säger: Lägg in mycket vardagsrutiner. Ta alltid en ordentlig lunchpromenad till exempel, eller gå en halvtimme till och från jobbet. Ta helgen och ett par kvällar i veckan och gör något som gör dig lite lätt svettig. Lägg framför allt fokus på vardagsmotionen.

Nina säger: Vet du om det finns några bra dataprogram eller sidor på nätet där man kan skriva in hur mycket man tränat och hur det går etc. Har letat men inte hittat något bra. Tror det skulle kunna peppa mig att träna regelbundet!

Johan Holmsäter säger: Nej, det känner jag tyävrr inte till.

maxarn säger: Vad är dina grundstenar till att bli motiverad att träna?

Johan Holmsäter säger: En av dem är friheten - friheten att komma ut i en kajak en sommarmorgon, och lämna allt bakom mig, och vara ett med naturen. En novembermorgon kan jag också känna samma frihet efter de första 10 minuterna. Men man måste ta sig över tröskeln - det tar tid att komma dit! Man måste hitta den där lagoma ansträngningsnivån där man njuter av att anstränga sig. Och leken - att känna leken med en boll, som i tennis till exempel. Gemenskapen är också viktig - att träna med mina barn är härligt. Det är också att tänja mina egna gränser, både mentalt och fysiskt, att känna att jag orkar och klarar så mycket mera. Och en bild av ett långsiktigt välmående - jag hoppas att jag vid 80 års ålder fortfarande kan vandra i alperna eller cykla till tåget. Att få röra mig med musik, exempelvis afrikansk musik - det är också ett sätt att komma i kontakt med sitt jag. Och ett jättebra sätt att koppla av och att känna samma avkoppling och njutning som efter ett samlag - men det handlar inte om antingen eller, utan om både och...

Micke72 säger: Hej! Har stora problem med benhinneinflammation. Har köpt åtskilliga par dyra och utprovade skor hos specialistaffärer, gör även dagliga tåhävningar. Blir dock inte bättre. Vad göra???

Johan Holmsäter säger: Det är ganska enkelt: du ska sträcka ut framsidan av underbenen, tibelius anterior (skenbensmuskeln). Det gör du bäst genom att sätta dig rakt ner på dina underben, håll underbenen så nära varandra som möjligt, med sträckta tår och vrister bakåt, som en inföding. Perfekt ställning att sitta länge i, när du ser på tv till exempel! Du kan också lägga en liten skumgummibit mellan trampdynan och tårna, det sträcker också ut för en del.

Ted säger: Just nu har jag ett antal extra kilon. Hur tycker du att jag ska komma i form? Jag gillar att cykla, promenera och simma. Hur skulle du lägga upp ett veckoschema?

Johan Holmsäter säger: När det gäller cykling ska du försöka lägga in det i anslutning till arbetet. Och ta en rask halvtimmespromenad varje lunch - lägg lunchkrogen långt bort! Kanske kan du gå till simhallen tidigt på morgonen, ett par-tre gånger i veckan. Ät frukost på bassängkanten innan du går till jobbet. Alternativet, om du har barn, är att du går med barnen till simhallen på fredagseftermiddagen. Är barnen små kan du ta med en kollega, så kan ni passa varandras barn.

Karin säger: Hej Johan! Hur håller man i gång träningsmotivationen fast än det inte syns några resultat?

Johan Holmsäter säger: Man kanske ska lära sig att bryta mönster då, att inte följa samma rutin hela tiden. Det andra är att byta aktivitet. Man kanske alltid har tränat ensam - kanske är det då bra att träna med en kompis, och lägg in någon trevlig aktivitet i anslutning till motionen, som en fika eller en matbit. Gör saker med barnen. Eller se över ditt eget träningsupplägg: kanske lägga till eller dra ifrån ansträngning, och växla. Spring inte alltid samma runda! Var lite mera "träningsallround", en mångsysslare, så att du får in både vardagsmotion och vanlig träning. Till exempel att alltid gå eller cykla en timme om dagen. Gå på gympa och styrketräning eller spring, och variera de här sakerna.

Moderator säger: Sista frågan kommer från Jhonny.

Jhonny säger: Hur menar du att man ska skriva kontraktet?

Johan Holmsäter säger: Man måste vara överens med sig själv vad man vill göra, och ha en tydlig bild. När man gör ett kontrakt måste man vara klar över hur man själv fungerar. Utgå från hur du känner dig nu - och hur du vill känna dig om ett halvår. Konstruera en drömsituation om ett halvår, men var realistisk! Kanske är du trött och stressad just nu, kanske lite dåligt självförtroende - då måste du tänka igenom hur du kan komma i form. Du måste förstå att vägen dit är inte gratis. Du måste lägga in rutinmässig träning varje dag. Förankra ditt mål och din metod i din egen omgivning. Då kan du få både förståelse för att det är jobbigt, respekt för att du vill förändra, och stöd från dina närmaste. Kanske kan de underlätta för dig i vardagen. Det är samma sak som att ta tag i ett projekt på jobbet, med en deadline. Det här är ditt livsprojekt, ditt eget välmående. Ta det seriöst och ta ansvar för vad du skrivit. Fundera också över vad som kommer att vara dina hinder och problem den närmsta tiden, och gör klart för dig hur du ska lösa de problemen. Gör också regelbundna små avstämningar med dig själv: hur kände du för en månad sedan, och hur känner du nu? Har du uppnått förbättringar? Ett annat tips gäller regelbundenheten. Ta inte i för mycket - jämför med en bjudning där du bara får en aptitretare och är hungrig - ändå kommer du efteråt ihåg hur gott det var. Hellre ofta och regelbundet och lagom än mer än du kan hantera.

Moderator säger: Nu är chattet slut för idag. Tack Johan och alla ni som chattat - ni kommer snart att kunna läsa ett sammandrag. Och så har vi en hälsning till Nina från en annan chattare:

säger: Får man ge Nina ett tips?

Sök efter www.trainerslab.net

Det programet tycker jag fungerar utmärkt!

Johan Holmsäter säger: Det handlar om att försöka skapa grundläggande värden. Fråga dig alltid varför du gör det här! Och stanna alltid upp och reflektera över vad det här ger dig, och hur du kan gå vidare. Vi lever så länge vi är nyfikna och känner lust i livet. Hitta nyfikenheten och livslusten i vardagen! Och gå gärna in på min sajt, www.liv-lust.se!

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning