7 undanflykter att tackla!

Så besegrar du sura tankemonster

Tryter motivationen? Tycker du att du inte ser resultat tillräckligt snabbt?

Det finns många ursäkter att ta till när motivationen tryter. Experterna på viktklubb.se sticker hål på några av de vanligaste undanflykterna.

”Jag hinner inte”

Experten: Med dagens träning behöver du inte tillbringa timmar på gymmet. På många ställen kan du gå 30-minuterspass som ett alternativ. Försök att få in fysisk aktivitet som en naturlig del i ditt liv. 30 minuter om dagen är ett bra mål.

Stephan Rössner, professor

”Äh, jag börjar i morgon”

Experten: Varför skulle det vara lättare i morgon? Nä, kom igen nu, börja med en liten förändring redan i dag. Den som aldrig kommer ur startblocken kommer aldrig i mål.

Shirin Rågby Djavidi, motionscoach

”Jag har ingen motivation”

Experten: Tyvärr är det inget man kan sälja på burk annars skulle det vara en utmärkt affäridé. Fundera över vad som kulle bli bättre om du gick ner i vikt. Hur skulle ditt liv förändras i positiv riktning? Det kan vara ett försök när du ser vad du vinner. Ta en funderare och se om motivationen kommer.

Josefine Jonasson, dietist

”Jag kommer ändå inte att klara det”

Experten: Kanske inte med den inställningen ... Du behöver inte förändra något, du behöver inte gå ner i vikt. Valet är ditt men det är också du som får leva med konsekvenserna av din övervikt. Det är ingen annan som mår dåligt av det här. Kom igen nu – klart du fixar det här.

Josefine Jonasson, dietist

”Jag kan inte motstå frestelser”

Experten: När du känner dig frestad, gör något annat. Ta en kopp te eller gör något kul. Köp inte hem godsaker som ligger i skåpen. Bestäm när du ska unna dig något och gör det då men inte hela tiden. Ha nyttiga snacks i kylen som jordgubbar eller kiwibitar.

Gunilla Burell, motivationscoach

”Det är så tråkigt att banta”

Experten: Visst kan det bli trist om du försakar allt, men det är inte meningen. Gör små förändringar, unan dig även onyttiga saker

ibland men ha lite koll på kalorierna. Man kan äta allt men inte alltid. Det blir var du gör det till.

Josefine Jonasson, dietist

”Den här dagen är ändå förstörd”

Experten: En tillfällig svacka är ingen katastrof. Tänk så här; ok, jag åt något annat eller mer än jag hade tänkt mig. Vad kan jag lära mig av det? Hur var situationen? Se till att ha en strategi för hur du ska tänka i de situationerna.

Gunilla Burell, motivationscoach

Nyfiken på Viktklubb?

Sveriges mest prisbelönta viktminskningstjänst på nätet.

Kolla in klubbsidan!

Publisert: