Synda med stil!

Av: 

Ammi Bohlin

Maria Carlqvist

Hälsa

Med rätt strategi kan du njuta av godis, kakor och chips då och då utan att lägga på dig. Viktklubb.se:s motivationscoach Gunilla Burell ger dig bästa tanke-tipsen.

Överflödet av sötsaker, bakverk och snacks kan vara svårt att stå emot. Men du behöver inte avstå helt tycker Viktklubb.se:s psykolog Gunilla Burell. En planerad ätardag ibland är helt okej även om du försöker att gå ner i vikt. Det kan faktiskt finnas en poäng med att tumma på rutinerna ibland.

– Annars är det lätt att känna att man offrar något, och då tappar man lätt motivationen, förklarar hon.

Tänk långsiktigt

Det går att göra en dags uppehåll i viktprogrammet. Det är de långa processerna som räknas. Gör du rätt 80 procent av tiden kan du slarva 20 procent.

– Tänk inte att du ”unnar” dig. Tänk att du har planerat den här dagen och har kontroll. Ordet ”unna” kan vara negativt att använda eftersom det förstärker känslan av förlust och saknad. Du ska se framåt, inte bakåt, säger Gunilla Burell.

Det godaste först

Men undvikt att överäta.

- Välj det du tycker är godast, ät sakta och njut.

En strategi kan vara att på förhand rangordna ätandet. Börja med det som du tycker är godast, ta därefter det näst godaste och så vidare. Kanske upptäcker du att du är nöjd innan faten är tomma.

Nyfiken på Viktklubb?

Sveriges mest prisbelönta viktminskningstjänst på nätet.

Kolla in klubbsidan!

ANNONS EXTERN LÄNK

Pro behandlingar anpassade för hemmabruk - 25% på Swiss Clinic hos NordicFeel här

NordicFeel SE

Publisert:

Aftonbladet

/

Hälsa