Guiden: Så handlar du smart

avKarin Holmberg

Brukar du ge dig ut och handla kvällsmat på vägen hem från jobbet med kurrande mage? Då är det dags att tänka om. Enligt Josefine Jonasson, legitimerad dietist, är en av de dummaste sakerna man kan göra att handla på tom mage.
– Det är oftast då man gör dåliga val och kommer hem med påsarna fulla av onödiga kalorier, säger hon.

Om du levt osunt under en lång period kan det vara svårt att ställa om och helt plötsligt utesluta en mängd olika saker från din kost. Extra svårt kan det vara när du är som mest sugen och hungrig. Ett bra tips är därför att undvika mataffären helt och hållet när din mage kurrar.

– Mitt bästa råd för att lyckas bra i mataffären är att planera dina inköp och gå dit mätt med en tydlig inköpslista, säger Josefine Jonasson.

Här guidar hon till vilka saker som är bra att undvika – och vilka du gärna får stoppa mycket av i varukorgen.

Mejeridisken:

Bra val: Välj osötade produkter. Var uppmärksam på fetthalten och välj utifrån vad som passar dina behov och önskemål.

Undvik: Alla sötade produkter som yoghurt och juice.

Basvaror:

Bra val: Välj fullkorn. Matkorn, bönpasta, fullkornspasta, råris, gryner, quinoa.

Undvik: Sötade flingor, vit pasta och vitt ris. Var uppmärksam på sockerhalten i smakförhöjare som ketchup, lingonsylt och andra basvaror.

Kryddhyllan:

Bra val: Alla kryddor som inte är färdiga kryddblandningar. Komplettera gärna med frysta eller färska örter.

Undvik: Färdiga kryddblandningar som ofta innehåller en hel del socker. Låt kryddorna smaka kryddor –  inte socker.

Charkdisken:

Bra val: Om du väljer korv så välj den med så hög kötthalt som möjligt. Köp helst mat du lagar från grunden.

Undvik: Feta korvar. Var uppmärksam på halvfabrikat som oftast har låg kötthalt och många dåliga tillsatser. Men kom ihåg att de dagar allt kör ihop sig är det bättre att köra halvfabrikat än att ställa sig i kön på snabbmatskedjan!

Frysdisken:

Bra val: Lagra upp frysen hemma med massa grönsaker. I frysdisken kan du även hitta kyckling, fisk och skaldjur som alla är bra val.

Undvik: Panerat, friterat, pizza, piroger, glass och efterrätter.

Fisk och skaldjur:

Bra val: Skaldjur och fisk som lagas från grunden.

Undvik: Fiskpinnar och färdiggjorda fiskgratänger.

Grönsaksdisken:

Bra val: Här är det bara att shoppa loss. Våga testa nytt – och köp gärna efter säsong så håller du priserna nere.

Tänk på: Färska grönsaker håller inte så länge. Om du inte ska tillaga dem på några dagar kan det vara bättre att handla frysta grönsaker.

Bröd:

Bra val: Fiberrika bröd gärna med hela korn. Knäckebröd är ett bra val.

Undvik: Vitt bröd med lite fiber. Kakor och färska, ljusa frallor.

Ost:

Bra val: Ost innehåller ganska mycket fett. Om man vill äta ost kan det därför vara smart att välja en smakrik ost där du bara behöver en skiva snarare än att välja en med låg fetthalt men ingen smak.

Undvik: Dessertostar.

Snacks och godis: Undvik hela avdelningen!

ARTIKELN HANDLAR OM

Kost