Ät som vanligt – gå ner i vikt!

avShirin Rågby Djavidi

HÄLSA

Rör på dig lite mer

Vill du gå ner i vikt utan att försaka maten?

Rör på dig ofta och mycket.

Små förändringar gör stor skillnad.

Bränn 250 kalorier extra per dag och du går ner minst ett kilo på en månad!

Du bestämmer själv takten på hur snabbt du vill gå ner i vikt. Vill du att det ska gå snabbare så måste du röra på dig mer. På Viktklubb rekommenderar vi att gå ner max ett kilo i veckan. Detta för att kroppen ska hinna med och för att du lättare ska behålla din vikt i längden.

Små knep

Men det finns små enkla knep i vardagen för att öka din förbränning. Bränner du bara 250 kalorier extra varje dag går du faktiskt ner minst ett kilo extra i månaden. Förutsatt att du äter sund mat regelbundet och även motionerar regelbundet. Men det här handlar om det lilla extra.

Var aktiv

Cykla till jobbet, kör ett träningspass på lunchen eller hoppa hopprep med barnen. Använd din fantasi och rör på dig.

Tänk på att vara aktiv i allt du gör. Mer rörelse betyder högre förbränning. Det kan vara så enkelt som att alltid ta trapporna i stället för hissen. Träning och rörelse gör också att vi känner oss piggare och mer på alert.

Kör så det ryker och lycka till!

Så bränner du 250 kalorier:

Cykla i 60 minuter = 330 kcal

Jogga i 30 minuter = 300 kcal

Gå i 90 minuter = 285 kcal

Gå med stavar 60 minuter = 270 kcal

Gå nerför trappor 110 minuter = 250 kcal

Aerobics (tuff) 30 minuter = 242 kcal

Poweryoga 30 minuter = 208 kcal

Hopprep (tuff) 30 minuter = 310 kcal

Spinning (medel) 30 minuter = 242 kcal

Motionscykel (tuff) 30 minuter = 327 kcal