Udda träningstrenderna – har du testat på dessa?

HÄLSA

Glöm Zumba, spinning och pilates.

I år är det mer udda former av träning som gäller.

Så är du intresserad av de senaste trenderna, kolla in listan här nedan.

I början av året presenterade American Collage of Sports Medicine en undersökning med mer än 3 000 fitnessinstruktörer. Där framgick det att många trodde att framförallt träning med den egna kroppen skulle bli stort i år.

I det har de fått rätt. Men av de senaste trenderna som nu sprids som en löpeld genom New York och Hollywood – har flera ännu inte kommit hit.

Så om du vill vara lite på tårna och ligga i framkant, detta ska du satsa på.

✓ Punk Rope

En blandning av skolgårdslek och träning. Punk Rope ”uppfanns” i New York och håller som bäst på att spridas över världen. Enligt grundaren så ska det vara intensivt och utmanande, samtidigt som att det är så kul att man glömmer bort träningen. Lite att återupptäcka sitt inre barn.

Så håll utkik efter det här. Snart lär även de svenska träningskedjorna börja med hopprepsklasser.

✓ Löpbandsklasser med twist

Löpning är en av de mest grundläggande träningsformerna. Men hur sminkar man upp det så att det passar en generation som helst inte visar sig svettig utanför gymmet?

Jo genom att köra klasserna inomhus på löpband och kombinera det med trendiga ”high intensity training”. I USA har fenomenet ”Tredmill butique” spridit sig och är just detta. Vråldyra ”kurser” i att springa på och träna intensivt kring ett löpband.

✓ Hot Barre

Hela Sverige fick se när Peter Jihde testade på nya träningstrenden barre och, med lite hjälp av Tilde de Paula for i backen. Barre är nytt och spännande och allt fler gym har infört träningsklasser. Men det senaste är inte ”vanlig” barre, utan att genomföra övningarna i 40 gradig värme. Lite av hösten 2015:s svar på Bikram yoga.

Enligt förespråkarna så ska värmen göra att man kan stretcha ut mer samt att man får en ”detox-effekt”.

✓ Luft yoga

Glöm traditionell yoga, det är så passé. Nej, nu ska man utföra hunden, tranan och solhälsningen i luften. Detta genom att var inslingrad i en typ av hammock hängandes från taket. Gungan ska ge en extra dimension i yogan och ”tyngdlösheten” ska enligt de frälsta hjälpa till att stärka ”core-muskulaturen” samt att stretcha ut övriga muskler.

✓ Trampolin

I och med att många nya klasser med högintensitetsträning eller cirkelträning innebär att man klarar sig utan avancerad utrustning – så måste det finnas en motvikt. Trampolinträning.

Enligt amerikanska ”Health” så motsvarar tio minuters träning på trampolinen hela 30 på löpbandet. Dessutom så gör allt studsandet att man tränar fler muskelgrupper samt att man förbättrar balansen.

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning

Löpning