Så förbereder du dig inför högskoleprovet

Foto: Eva Dalin/UHR
På lördag skriver 76 395 personer högskoleprovet.
HÄLSA

På lördag är det dags för högskoleprovet.
Klockan 08:10 bänkar sig 76 395 i skolbänken för att skriva provet.
Så gör du för att förbereda dig mentalt inför uppgiften.

För många är högskoleprovet en chans att komma in på drömutbildningen om gymnasiebetygen inte räcker till. Men för att göra det måste man först ta sig igenom en åtta timmar lång provdag – och naturligtvis även få ett bra resultat.
I år har 76 395 anmält sig för att skriva provet den 14 april. Det är en liten minskning, −0,5 procent, från våren 2017.

– Anmälningarna till både högskoleprov och högskoleutbildningar har minskat de två senaste åren, säger UHR:s general­direktör Karin Röding i ett pressmeddelande. Minskande ungdomskullar var tidigare en delförklaring, men nedgången nu beror främst på rådande högkon­junktur. När tiderna är goda väljer många unga att börja jobba framför att läsa vidare.

De flesta som väljer att skriva provet är under 24 år, hela 78 procent. Men den enskild största åldersgruppen är de som är födda 1999 där är hela 18 235 anmälda. De fem yngsta deltagarna är födda 2004 och den äldsta är född 1937.

Var väl förberedd

Högskoleprovet består av fem olika delprov och den aktiva provtiden är totalt 4 timmar och 35 minuter. Men eftersom dagen är upplagd med en rad pauser blir den totala tiden du måste vara på plats och alert hela åtta timmar. För att göra ditt bästa på provet kan det vara smart att öva på gamla test innan men det finns även en del andra saker du kan göra för att förbereda dig mentalt på att klara av dagen.

Ta med smarta mellanmål

Under själva provtiden får du varken äta eller dricka men i pauserna är det tillåtet så ett hett tips är att plocka med sig några enkla mellanmål och en bra lunch.

Att starta dagen med en frukost med lågt GI som till exempel gröt sägs, enligt visa studier ,vara bra om man vill hålla koncentrationen på topp under dagen.
Att sedan hålla blodsockernivån jämn under dagen är ett smart tips. Så plocka gärna med dig ett gäng bananer, äpplen eller andra mellanmål som är enkla att få i dig på en kort paus. En påse nötter kan också vara ett bra alternativ, men var noga med att kolla upp om det är tillåtet med nötter på den plats där du ska skriva provet eftersom det är ganska vanligt med nötförbud med tanke på allergiker. Ett par koppar kaffe kan också hjälpa till att hålla koncentrationen på topp så en termos kan vara bra att plocka med dig i väskan.

Tänk bara på att inte äta för mycket så att du blir sömning istället för att piggna till.

Träna upp koncentrationsförmågan

För att klara av en hel dag av prov kan det också vara smart att öva upp sin koncentrationsförmåga. Har du missat det innan så kan det vara läge att dedikera de sista dagarna nu innan på provet på att öva lite på att hålla dig koncentrerad.

De senaste åren har det till exempel släppts en hel del appar med så kallade Brain games som alla ska hjälpa till att öva upp koncenrationsförmågan. Sudoko och andra hjärnaktiviteter är andra sätt att öva på.

Träning bra för hjärnan

En annan sak som kan få dig att prestera bättre är att träna, motion är nämligen inte bara bra för din kropp utan även för din hjärna. Anders Hansen är leg läkare från Karolinska Institutet. Överläkare i psykiatri och civilekonom från Handelshögskolan och även författare till boken Hjärnstark. I boken lyfter han fram fördelar med hur motion påverkar hjärnan.

– Hjärnan stärks på många sätt av motion. Om du motionerar får hjärnan mer blod. Mer blod innebär mer syre och näring och det gör att den fungerar bättre. Följden blir att du får enklare att koncentrera dig, minnas bättre och bli mer kreativ, sa Anders Hansen i en intervju med Aftonbladet Viktklubb förra året.

Att ta en lång promenad innan provet eller varför inte en löprunda är kan vara ett bra knep för att hålla hjärnan på topp hela dagen.
Passa även på att ta en bensträckare och få lite luft under pauserna mellan proven.

Sov ordentligt

En annan sak du bör tänka på kvällen innan provet är att gå och lägga dig i tid. Om du inte är utvilad är det lätt hänt att du tappar koncentrationsförmågan och börjar slarva.
Så se till att du kommer i säng i tid på kvällen och sätt gärna ditt alarm lite tidigare än vanligt så att du slipper stress fram till provlokalen.

Fakta Högskoleprovet:

  • Provet skrivs på lördag den 14 april 2018.

  • Provet är uppdelat i fem olika delprov.

  • Dagen börjar 08:10. Provdagen är ca 7 timmar och 55 minuter, varav effektiv provtid är 4 timmar och 35 minuter.

  • Det totala antalet uppgifter är 160.

  • Högskoleprovet genomförs av 21 universitet och högskolor på 120 orter i Sverige och av UHR på sju orter utomlands.

Du får ta med dig följande hjälpmedel:

  • Blyertspenna 

  • Suddgummi 

  • Vanlig rak linjal 

  • Överstrykningspenna (neonpenna) 

  • Hjälpmedel som lagrar, tar emot eller hämtar in information är inte tillåtna.

  • Det kan också vara smart att ha med dig mellanmål, lunch och dricka att äta i pauserna så att du orkar med hela dagen. Det är inte tillåtet att äta eller dricka under provpassen.

  • Glöm inte bort att ta med dig en giltig legitimation eftersom du kommer behöva legitimera dig flera gånger under dagen.

Så fixar du högskoleprovet 00:44
ARTIKELN HANDLAR OM