Soffpotatisen Sigge – vill tappa minst 10 kilo

HÄLSA

Äter gärna en kvällsmacka framför tv:n

Det här är soffpotatisen Sigge:

Typ: Man, 35 år, sambo.

Längd: 185 cm.

Vikt: 95 kg.

BMI: 27,8.

Vill gå ner: Minst 10 kilo.

Arbete: Snickare.

Tränar: Nej, inte direkt, korpfotboll ibland.

Äter: Kaffe till frukost, rejäl lunch i låda, middag kött, potatis, sås. Kvällsmacka framför tv:n. Pizza flera gånger i veckan.

Särskild last: Snabbmat.

Så ska Sigge lyckas med sin viktnedgång:

Maten: Hoppa över juice till frukosten och ät mättande havregrynsgröt. Komplettera med en grov smörgås. Byt snabbmaten mot lunch i låda. Ät så ren mat som möjligt. Var inte rädd för stora portioner men välj rätt mat. Se till att du får i dig tillräckligt med grönsaker och ta gärna en grov macka till mellanmål.

Så lurar du lasten: Ät dig mätt på riktig mat, inte snabbmat. Gör bättre val och beställ mindre portioner om du äter snabbmat. Hamburgare är bättre än pizza och korv.

Chans att lyckas: Stor. Det finns en del att förbättra.

Kalorier/dag: 2 000 kcal.

Träning: Även sporadisk korpfotboll ger viss träningsvana, grundfysik. Min rekommendation till dig blir därför lågintensiv intervallöpning runt 75–80 procent av maxpuls (där det börjar kännas jobbigt). Det är både roligt och ger dig bättre kondition för fotbollen.

Ut i motionsslingan, att hålla samma fart i kuperad terräng ger intervallträningseffekt. Är du stadsbo kan ”lyktstolpsträning” vara för dig. Håll jämn fart mellan till exempel åtta lyktstolpar, öka mellan kommande fyra lyktstolpar osv. Första två veckorna ska du köra tre 40-minuterspass. Efter tre veckor ska du sträva efter att köra allt längre intervaller och köra tre entimmespass i veckan.

Tid/vecka: 3 timmar.

Kom ihåg att:

1. Grunda med en rejäl frukost.

2. Skär ner på snabbmaten.

3. Motionera oftare.

Menyförslag för soffpotatisen Sigge

Vilken bantartyp är du?

Hitta din viktprofil och få tips och råd för hur du bäst går ner i vikt.

Tävla om gratis proffshjälp!

Ammi Bohlin ([email protected]), Lisa Kjellsson ([email protected])