Håll tiden – tappa kilon!

HÄLSA

Maxa din GI-dag ät inga kolhydrater efter klockan sex

Du lever med GI och har lärt dig att VAD du äter spelar roll.

Men visste du att NÄR du äter är minst lika viktigt?

Lev efter kroppsklockan — gå ner i vikt!

Foto: Frukost och lunch ska vara dagens viktigaste mål - inte middagen.

Känns det motigt att komma upp på morgonen så här i vintertider? Inte så konstigt. Vår naturliga kroppsklocka är inställd på att sova när det är mörkt och vakna när det är ljust.

På samma sätt har ämnesomsättningen en egen rytm. Den styrs av vår kroppstemperatur, som är lägst mitt i natten och stiger mot morgontimmarna. Tempen går ner lite igen mitt på dagen, är som högst på eftermiddagen, för att sjunka igen på kvällen inför nattvilan.

Lättare att gå ner i vikt

Om du äter när kroppen är som mest vaken och aktiv är det lättare att gå ner i vikt och hålla kilona borta för evigt. Och eftersom kolhydrater (framför allt de snabba) höjer insulinhalten i blodet, vilket i sin tur ökar fettinlagringen, bör just kolhydrater konsumeras när ämnesomsättningen är på topp.

Avråder bestämt

– Bäst är att äta kolhydrater till frukost och lunch, eftersom de är ditt bränsle under dagen, säger Aftonbladets GI-expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson.

– Att sätta i sig en stor pastaportion till middag avråder jag bestämt ifrån. Då går insulinnivån upp under natten och du lagrar lättare fett. Om du däremot undviker kolhydrater på kvällen, töms kolhydratdepåerna och din viloämnesomsättning fungerar maximalt.

Det gäller alltså att tänka om lite. Frukost och lunch ska vara dagens viktigaste mål – inte middagen. Och absolut viktigast: inga kolhydrater efter klockan sex.

Läs mer:

Erika Scott