Forskarna: Du som går snabbt kommer leva längre

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT / TT NYHETSBYRÅN
HÄLSA

Är du en sådan som alltid hamnar före gruppen på promenader?

Det kan vara ett gott tecken.

Enligt en ny studie finns det samband mellan risken att dö av hjärt-kärlsjukdomar och hur snabbt du går.

Går du fortare än dina vänner? Grattis, risken att dö i hjärt-kärlsjukdomar minskar nämligen med 20 procent för de som går i en ”normal” takt, jämfört med de som går långsamt. Det visar en ny studie som publicerats i British Journal of Sports Medicine.

För de som går i rask takt minskar risken ytterligare med 24 procent. Men allra störst fördelar kunde de australiensiska och brittiska forskarna se för de som är över 60 år och går raskt. För dem minskar riskerna att dö i hjärt-kärlsjukdomar med hela 53 procent, något som även Hälsoliv skrivit om.

Fem till sju kilometer i timmen

Så, hur snabbt måste man gå för att det ska räknas som snabbt då?

– En snabb takt är i allmänhet fem till sju kilometer i timmen, men det beror verkligen på hur tränad du som går är. Ett annat sätt att avgöra om du går fort är om du blir andfådd eller svettig, säger en av dem som ligger bakom studien, professor Emmanuel Stamatakis från University of Sydney, enligt Daily Mail.

I studien jämförde forskarna dödsorsaker för 50 000 personer som själva hade fått uppge hur snabbt de brukade gå. Hänsyn togs då till bland annat faktorer som deltagarnas kön, ålder och BMI.

Största träningstrenderna 2018 00:29
ARTIKELN HANDLAR OM

Hälsa

Motion