Så hittar du balans i träningen

Publicerad:
Uppdaterad:

Gör dig redo för höst

Nu är vi tillbaka i våra rutiner efter sommaren igen. Men hur går det med din träning? Tränar du för mycket eller för lite? Tricket är att hitta en lagom dos som funkar året ut.

Foto: FOTO: BÖRJE THURESSON

Nu verkar de allra flesta ha kommit in i sina rutiner på jobbet liksom skolorna har satt igång på allvar också.

När allt går i en rasande fart efter sommaren kan det vara lätt att träningen prioriteras bort för en del medan andra tänker precis tvärtom och tränar alla dagar i veckan. Ingen av alternativen är att föredra. För att inte träna någonting alls brukar vara förödande genom att man blir trött, orkar inget vare sig hemma eller på jobbet och man sliter ut sig till slut. Fysisk aktivitet ger energi, samt att det i måttlig dos även ökar ditt immunförsvar, vilket är något vi behöver extra av inför kommande höstförkylningar.

Och tränar du för mycket, vilket är vanligt när man vill komma igång efter sommaren, brukar de resultera i att man går ut för hårt och tröttnar efter bara någon månad.

Hitta det du gillar

Så tricket är att försöka skaffa dig träningsrutiner som inte bara ska funka året ut, utan livet ut. Det gör du lättaste genom att först och främst hitta träningsformer som du gillar. Du kanske inte alls är en person som gillar gym. Dansa, klättra, spela innebandy, simma, cykla, yoga, löpträna, paddla kajak eller åk längdskidor istället. Det finns något för alla och var inte rädd för att prova något nytt. Utmana dig själv med en träningsform som du aldrig har testat och pressa din kropp, det är då som resultaten kommer.

Skriv in möten med dig själv i din kalender när du ska träna, så blir det gjort, annars är det lätt att dagar blir veckor och veckor blir till månader, utan träning.

Shirin Djavidi

Publicerad: