Så fixar du platt mage på 6 veckor

HÄLSA

Nya tag med träningen: Här är 10 effektiva övningar

Blev det ingen tvättbräda inför sommaren?

Lugn, det är aldrig för sent att börja träna. Och när sommaren går mot sitt slut har du riktigt gott om tid till att göra verklighet av dina träningsplaner.

Här är tränarens effektiva övningar för en platt mage – och dietistens enkla kostråd.

Foto: Träningscoachen Johan Cask visar en av sina favoritövningar.

Vill du ha tvättbräda som Brad Pitt eller sexig midja som Paris Hilton? Tvättbrädsmagen får du fram genom att träna raka bukmuskeln.

Betydligt svårare för tjejer än killar.

– För mig är inte tvättbrädan idealet. Den kräver en strikt disciplin i fråga om både kost och träning och passar sällan tjejers kroppar, säger träningscoachen Johan Cask.

Vältränade tjejers magar brukar fortfarande vara lite rund nedåt med muskler närmare bröstkorgen. Magmusklerna gör susen för för formen även när de sitter på insidan.

– Hållningen blir snyggare med tränade magmuskler, eftersom de bär upp bröstkorgen. Träna också ryggmusklerna som är magmusklernas ”antagonister”, motsatsmuskler.

Varva styrka och kondition

Sorry, det går inte att punktförbränna fett på just på magen. Men du jobbar ändå mot målet så fort du kommit igång med övningarna. Förbränningsprocessen ökar i hela kroppen när du får mer muskler. Styrketräna inte enbart – då ligger fettet kvar utanpå musklena.

Varva med kondition – spring, cykla, gå, lek med barnen - om du vill gå ner i vikt.

När du tränar behöver kropppen fett. Välj rätt sort.

– Det mättade fettet verkar lägga sig lättare runt buken men är också enklare att bli av med, åtminstone för män, säger dietisten Viveca Annell.

Skippa kvällsmackan

Fettet som gärna sätter sig kring midjan finns i feta mejeriprodukter, korv och salami. Med små kostförändringar tappar du ett halvt kilo i veckan.

– Skippa ostmackorna på kvällen eller byt dem mot havregrynsgröt om du tränat.

– Något måste du äta efter träningen. Kroppen använder kolhydrater och proteiner för att återuppbygga musklerna på natten, säger Viveca Annell.

Starta inte träningspasset hungrig. Men akta dig för godis och läsk.

– Sockret ger en kraftig höjning av blodsockret som sedan sjunker snabbt och träningen går sämre.

Älskar du vitt bröd? Passa på direkt efter träningen. Trettio till sextio minuter efteråt kan kroppen tillgodogöra sig de snabba kolhydraterna utan att insulinproduktionen drar i gång.

Maria Carlqvist