”Protein ger mest mättnad per kalori”

HÄLSA

Dietist Josefine Jonasson chattade om kost och övervikt.

Hon tipsade bland annat om vilka livsmedel som mättar längst, och hur man ska få i sig tillräckligt med järn.

Moderator säger: Josefine befinner sig för närvarande i England och kan inte skriva åäö. Hoppas att ni förstår ändå!

Josefine Jonasson säger: Hej - nu ar jag pa plats och beredd pa era fragor!

Anna säger: Om man inte äter frukost (oftast) och en frukt till lunch, och sedan middag finns det risk att ämnesomsättningen körs i botten då? Hur fungerar det egentligen?

Josefine Jonasson säger: Hej Anna! Om man ater alldeles for lite finns det risk att amnesomsattningen sjunker eftersom kroppen befinner sig i ett svalttillstand och vill spara pa energin. Det atergar dock till det normala nar man borjar ata vanligt igen.Det basta ar forstas att ata regelbundet och tillrackligt mycket, risken ar annars att man drabbas av naringsbrister, allt handlar ju trots allt inte om kalorier. Var radd om Dig!

Lotta säger: Jag får ofta fel balans mellan protein, fett och kolhydrater i min cirkel. Är det farligt i längden, och hur kan jag få reda på vilka livsmedel som innehåller vad?

Josefine Jonasson säger: Hej Lotta! Cirkeln visar den rekommenderade fordelningen och ar nagot man bor strava efter. Den behover inte vara perfekt varje dag. Prova att lagga in olika livsmedel i Din dagbok och se hur fordelningen bli i cirkeln - da far Du svar pa innehallet. Jag ar nastan saker pa att Du kan hitta en fraga pa "fraga experterna" i VK om detta.

Zandra säger: Enligt min teori om att gå ner i vikt ska man äta normalt men nyttigt samt träna för att det ska funka i längden...men hur gör man med sötsuget?? Hur mkt påverkar det resultatet om man har en dag i veckan, tex lördag när man kan äta vad man vill?? Vad har du för tips?

Josefine Jonasson säger: Hej Zandra! Din teori ar lysande - det ar precis det det handlar om! Nar det galler sotsuget ar det ett vanligt problem och inte jattelatt att losa. Om man inte redan nu ater regelbundet tycker jag att det ar den forsta atgarden eftersom regelbunden maltidsordning kan forhindra sotsug. Om man ater mycket sot mat kan sotsuget oxa oka - aven om det kanske later ologiskt. En dag i veckan da man ater vad man vill kan vara en bra losning men det beror pa vad det innebar. Om det innebar att man ater flera tusen extra kalorier sa kommer man formodligen att ga upp i vikt, det ar summan av kalorier som ar det viktiga for viktnedgang. Att unna sig nagot extra i rimliga mangder en dag i veckan ar en bra metod. Lycka till!!

Nanna säger: Hejsan! Jag undrar om det är vanligt att kroppen under viktnedgång tar en "paus" dvs att man står still ett tag fast man fortsätter äta och träna sunt??!

Josefine Jonasson säger: Hej Nanna! Ja, min kliniska erfarenhet visar att det ar valdigt vanligt. Det viktigaste nar det hander ar att inte ge upp, tyvarr ar det ganska vanligt att man lessnar nar resultatet uteblir och da gar man upp i vikt istallet. Kampa pa!

Anneli säger: HEJ! Enligt dom nya rönen så ska man äta mindre kolhydrater och mer protein, hur är det med det?

Josefine Jonasson säger: Hej Anneli! Annu sa lange finns det inte tillracklig med forskning som bevisar det. Daremot vet vi att protein ar det energigivande naringsamne som ger mest mattnad per kalori och det ar nagot att tanka pa eftersom manga som borjar "banta" glommer proteinet.

Ann L säger: Hej Josefine! Hoppas du trivs i England!Jag undrar om du har nåt bra tips på fikatillbehör som är nyttigt och smakar gott (ej frukt..)Hälsningar "fikasugen"...

Josefine Jonasson säger: Hej Ann!! TACK - jag trivs alldeles utmarkt har i Engalnd men borjar sakna min familj och mina kompisar nu.. Om Du ar ute pa cafe kan en macka med magert palagg vara ett alternativ eller en vetebulle. Samma sak galler egentligen hemma, det viktigaste ar att inte valja de storsta kakorna varje gang, att valja sina tillfallen helt enkelt. Ha det sa bra!

Anna säger: Hej hej

Jag har gått ner i vikt, men hur ska jag göra för att behålla vikten?

Snälla svara jag vill inte gå upp dom där kilona jag kämpat för att förlora!

Tack på förhand/ Anna

Josefine Jonasson säger: Hej Anna - och GRATTIS till en riktig prestation! Det viktigaste nu ar att Du inte atergar till Dina gamla matvanor, de som gjorde att Du gick upp i vikt. Forsok behalla de vanor Du har skaffat Dig under viktnedgangen men formodligen kan Du borja ata lite mer for att inte fortsatta ga ner i vikt. Oka successivt. OCH anteckna garna fordelarna med de tappade kilona och nackdelarna med overvikten - det kanske kan hjalpa Dig att behalla motivationen. Lycka till!

*annika* säger: Hej! Snälla du, besvara lite kort följande fråga:Kan du räkna upp de livsmedel som man längst håller sig mätt på . Jag har insett hur oerhört viktigt det är att äta sådant som man står sig länge på, tex. gröna bönor och broccoli. Potatis står jag mig INTE länge på . Kan du var så snäll o lista några viktiga! TACK PÅ FÖRHAND!! Viktklubben är en underbar sak!!!! ROS!!

Josefine Jonasson säger: Hej Annika och TACK for berommet! Egentligen ar det svart att lista olika sorters mat eftersom det kan skilja mellan olika personer men har kommer nagra; Gronsaker och frukt som innehaller mycket fibrer och inte sa mkt kalorier, grovt brod, kott, fisk och andra proteinkallor, bonor, arter, linser, pasta... Listan kan bli lang, hoppas Du har fatt nagra svar. Prova Dig fram precis som Du gor! Lycka till!

Snuse säger: vad är bra att äta som innehåller järn? Jag har ofta järnbrist och försöker äta rätt men jag missar nog en del kött & frukt. Gillar inte spenat eller lever. Finns det någon speciell frukt?

Josefine Jonasson säger: Hej Snuse! Kott och speciellt inalvsmat ar bra jarnkallor... tex lever.. :-) Om Du serverar kott tillsammans med nagot c-vitaminrikt och garna tillagar i jarngryta sa okar jarnupptaget. Undvik att dricka mjolk till dessa ratter eftersom jarnupptaget minskar da. MEN sluta inte dricka mjolk - valj bara andra tillfallen! Lycka till.

Moderator säger: Nu är chattet slut för idag. Tack Josefine och alla ni som chattat! Det var många inne idag så tyvärr kunde inte alla få svar.

Josefine Jonasson säger: TACK alla for era fragor! Jag har fatt berattat for mig att det ar riktigt daligt sommarvader hemma - samma sak har i England. I augusti har jag semester och jag har bestallt sol sa ha talamod!! Ha det sa bra allihop!!