För lite sömn gör dig tjock

HÄLSA

Kvinnor som sover mindre än sex timmar per natt riskerar fetma

Är du medleålders kvinna och sover för lite?

Då riskerar du att gå upp i vikt.

En omfattande studie visar nämligen att viktökningen ökar i takt med sömnbristen.

Foto: Lagt på dig några extra kilon? Då kanske du sover för lite.

Studien, den så kallade Nurses Health Study, är den största hittills som genomförts och omfattar drygt 68 000 amerikanska medelålders kvinnor, skriver Svenska Dagbladet.

Att sömnbrist bland annat ökar risken för diabetes och högt blodtryck är känt sedan tidigare. Nu bekräftas också att sömnbristen påverkar ämnesomsättningen och kaloriförbränningen.

Vad som är den direkta orsaken till viktökningen är dock oklart.

Sanjay Patel, läkare och tillförordnad professor vid Case Western Reserve University i Cleveland, tror att det kan bero på att man rör på sig mindre när man sover mindre – och därmed också förbränner mindre kalorier. Förbränningen kan också vara lägre hos den som sover mindre, enligt Patel.

Nattmackan farlig för figuren

Forskarna i studien har inte kunnat se att suget efter mat ökar efter några dagars sömnlöshet. De sömnlösa kvinnorna i studien verkar tvärtom äta mindre.

Torbjörn Åkerstedt, sömnforskare på Karolinska Institutet anser att en viktig faktor är vid vilken tid på dygnet man äter.

– Äter man på natten ökar risken betydligt för övervikt, säger han till Svenska Dagbladet.

Sex timmar kritisk gräns

Gränsen för när sömnbristen börjar påverka viktkurvan går, enligt studien, vid sex timmar.

De som sover fem timmar per natt löper 32 procents högre risk att gå upp i vikt och 15 procents högre risk att att bli feta.

Sover man sex timmar är motsvarande siffra för riskökningen 12 respektive 6 procent.

Läs mer:

Mary Örnborg