Tänk dig smal!

HÄLSA

Tappa 10 kilo med nya KBT-metoden

Foto: Sara Ringström
KBT är en förkortning av kognitiv beteendeterapi.

Lär dig förstå hur dina tankar och känslor påverkar hur du äter. Då går du ner i vikt – och behåller din viktminskning.

Det visar en studie om en ny viktmetod med kognitiv beteendeterapi (KBT).

KBT innebär att du lär dig förstå orsaker till ditt beteende och hur du kan förändra det. Det är lätt att ta till mat eller godis som tröst om du är stressad, besviken, deppig eller har tråkigt, till exempel.

– Går vi upp i vikt utan att förstå varför bör vi titta närmare på hur vi har det i vår vardag. Mat dämpar och lugnar – ofta utan att vi medvetet tänker på det. Det upplevde vi redan som bebisar med den söta bröstmjölken, säger Lisbeth Stahre, socionom och kognitiv beteendepedagog.

Hon är ansvarig för studien och har tagit fram den nya KBT­metoden speciellt för överviktiga. Den beskrivs i hennes nya bok ”Gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi”.

Lära sig se samband

I studien fick överviktiga personer under 10 veckor i nio steg lära sig se sambandet mellan deras tankar, känslor och ätbeteende och träna på att förändra det. En uppföljning efter 1,5 år visade att de minskat drygt 10 kilo i genomsnitt med metoden.

– Många gick ner både 20 och 35 kilo. Studien är en av de första som visar att det går att bibehålla viktnedgången långsiktigt eller fortsätta gå ner i vikt med metoden. Majoriteten, som deltar i andra viktprogram, går upp 50–70 procent inom ett år efter det att man avslutat sin viktminskning, säger Lisbeth Stahre.

Det tar cirka två månader att ändra ett invant beteende, anser hon. Det var också själva beteendeförändringen som hade störst betydelse – inte kosten.

– Man åt vanlig mat som man varit van vid, men i mindre mängd. I stället för en hel semla har man ätit en halv, till exempel.

Vilken dålig ätvana är svårast att bli av med?

– Det är olika. Ofta är det svårt att sluta äta godis och andra sötsaker – inte bara för att det är gott. Det kan också bli en beroendeframkallande vana att alltid slinka in i kiosken och köpa en chokladbit på väg hem från jobbet.

Är det en fördel att använda metoden på egen hand?

– Ja, man kan göra den i sin egen takt utan press. Många överviktiga känner en stress att snabbt gå ner i vikt. Då är risken att man inte klarar det.

Vad är KBT?

TEST: Passar KBT-metoden dig?

Läs mer:

Ann-Cathrine Björnör Carlsson