Du bör gå mellan 8000 och 10000 steg varje dag

avZendry Svärdkrona

Publicerad:
Uppdaterad:

Camilla Porsman chattade om träning

Viktklubbens motionsexpert Camilla Porsman chattade på Aftonbladet.se. Hon svarade på frågor om träning och motion. Bland annat tipsade hon om hur man kan göra för att inte tröttna på motionen.

   Camilla Porsman säger: Nu är jag här och kan svara på era frågor!

Linda säger: Jag hade tänkt åka tjejvasan i februari, hur skall jag träna om det inte finns snö att träna på? Tränar idag spinning 3dgr i veckan och bodypump 1dag i veckan. Åker skidor då snö finns. Vilka muskler är viktigast att stärka?

   Camilla Porsman säger: Längdskidåkning tar på hela kroppen, men jag skulle rekommendera att du lägger lite extra krut på att styrketräna mage och rygg (framför allt korsryggen), samt att du med hjälp av gummiband fästa i en dörr eller dykning tränar "dubbelstakning" med armarna för att effektivt uthållighetsstyrketräna axlarna. Komplettera gärna med stavgång/löpning med stavar, där du försöker gå/springa med ett glidande steg som liknar skidåkningen. Rullskidåkning är toppen "barmarksträning" också. Lycka till i loppet!

güher säger: Hej, får man större lår om man gör benpress?

   Camilla Porsman säger: Du får större lårmuskler av alla lårövningar om du kontinuerligt höjer vikter du tränar med. Om du däremot har tränat styrketräning för benen under en längre tid och bibehåller samma vikter som du "alltid" tränat med, så växer lårmusklerna inte ytterligare. En muskel måste belastas mer än den tidigare har hunnit vänja sig vid för att växa.

cici säger: Har du nåt tips för att hålla motivationen igång? Tröttnar alltid på träning efter tre-fyra månader.

   Camilla Porsman säger: Sätt upp mål som du delar upp i delmål och koppla en belöning till varje delmål. Det kan till exempel vara att få bättre kondition (mäts enkelt genom att du kollar vilopulsen), ökad styrka (kunna göra x antal armhävningar eller situps/crunches osv) eller delta i ett motionslopp. En annan morot kan vara att planera in en riktig äventyrssemester som kräver god form för att man ska kunna njuta av den till fullo (fjällvandring, resa med klättring, bergsbestigning, forsränning, ridning i oländig terräng, mtb osv). Se också till att variera träningen så att du inte blir uttråkad, prova gärna nya motionsformer, och testa att träna tillsammans med en god vän åtminstone i vissa pass.

Liselotte säger: Jag skulle behöva gå ner 15 kg och har precis fått en stegräknare. Hur många steg är att rekommendera per dag? Jag har hört allt från 7000 till 9000...

   Camilla Porsman säger: Det är riktigt att du bör gå mellan 8 000 och 10 000 steg om dagen. Då räknas alltså all gång under dagen in, även sådant du går på jobbet, i hemmet och så vidare (vilket tyvärr oftast inte är så mycket för de flesta av oss, men det räknas i alla fall!).

IdaLina säger: Jag är en tjej på 19 år som tränat periodsvis under större delen av livet. Dock planerar jag att mönstra under 2005 och sedan göra lumpen, och undrar vilka träningsformer som är bra för att komma i form inför mönstringen. Pillan

   Camilla Porsman säger: Löpning plus styrketräning (framför allt övningar med egna kroppsvikten som motstånd, som chins, dips och armhävningar) plus att träna på att gå snabbt och även delvis springa med en tung ryggsäck (men börja alltid öva med en lätt!). Även cykling kan vara bra, de första konditionstesterna utförs ofta på träningscykel. Utöver det beror det på vad du vill göra för typ av militärtjänst. Konditionskraven är hårdare för jägartjänster och dykartjänst; för det senare bör du även vara bra på att dyka och kunna vara lång tid under vatten, samt simma en viss sträcka på en viss tid, om jag inte minns fel. Du kan titta på Försvarets hemsida där det finns länkar för särskilda "lumpensidor", jag tror adressen till dem är www.lumpen.nu, men jag är inte helt säker. Du kan också kika på hemsidorna för respektive grupp, t ex flygbasjägarna, kustjägarna osv om du är intresserad av specialkraven för de fysiskt tuffare tjänsterna.

säger: Hej ! har varit sjuk en längre tid men är nu frisk och vill börja motionera igen. Men när jag försöker göra något mer än promenader (tex simma 1g/v) så får jag förkylningsymptom (dvs snuva, blir hängig etc). Vad beror det på och vad kan jag göra åt det ? /gia

   Camilla Porsman säger: Förmodligen har din kropp inte hunnit återhämta sig riktigt från förkylningen. Jag skulle rekommendera att du uppsöker en läkare för att kolla vad som orsakar de upprepade förkylningarna.

Moderator säger: Nu kommer sista frågan!

Moderator säger: Nu är chattet slut. Tack för alla frågor. Hoppas ni blivit peppade att ge er ut i spåret nu.

   Camilla Porsman säger: Tack allihop - det här var en jättetrevlig chattstund! God fortsättning, också.

Publicerad: