Kick-starta ditt viktras på 4 dagar!

HÄLSA

Ny metod kan göra dig smal för gott

Foto: Kickat igång Katinka Höglund, 23, har hittat lusten att träna igen. ”Nu har jag en mer avslappnad attityd till träningen och inser att det är helt okej om jag inte orkar jogga mer än 15 minuter.”

Har du lovat dig själv att gå ner i vikt i höst – igen?

Här är knepen som får dig att lyckas.

Den amerikanska hälsocoachen Martha Beck lär dig hur du ”lurar” aptiten, hungern och sötsuget.

Resultat: bestående viktnedgång.

Många är vi som har tvingat oss själva till en 45 minuters promenad före frukost och bara ätit ägg till morgon, lunch och middag.

Ett par kilo mindre på vågen – och du tänker att ”nu är det väl okej att leva normalt igen.” En vecka senare visar vågen fem kilo plus.

Varför är det så lätt att hamna i jojofällan?

Orsaken: vår hjärna

Martha Beck, hälsocoach i Oprah Winfreys tidning O-magazine och författaren till boken ”The four day win”, vet orsaken: Våra hjärnor. Ju mer fokuserade vi blir på att INTE äta någonting, desto starkare signaler får vi från våra kroppar att hetsäta. För varje mil vi tvingar oss att springa ökar lusten att slippa det.

Ta små steg

Anledningen till reaktionen är en konflikt mellan vår ”logiska hjärna” och ”reptilhjärnan”. Reptilhjärnan reagerar genast med panik när du drar in på maten och kolhydraterna. Den sänker ämnesomsättningen och pumpar ut hormoner som gör att du lätt ångestäter och lägger på dig fett runt midjan. Den logiska hjärnan förlorar (nästan) alltid kampen mot ödlehuvudet.

Tricket är att göra små, små förändringar i taget – och behålla den nya vanan i fyra dagar. Så lång tid tar det innan beteendet känns naturligt och befäst. Här är din fyra-dagars-guide som gör dig till en vinnare!

Sara Milstead