Så springer du mer energisnålt!

avTove Björnlundh

Publicerad:
Uppdaterad:

Du skulle kunna springa längre. För du skulle orka mer – om du sprang smartare. Löpcoachen Simon Forsberg avslöjar hemligheten till att springa energisnålt.

Foto: JONAS HERJEBY

Börja med att se över din hållning. Lokalisera din tyngdpunkt genom att testa att luta dig lite framåt eller bakåt (inte för mycket dock – då välter du). Det krävs väldigt lite lutning för att få fart framåt, så din hållning ska vara ganska upprätt. Om du testar att i stället fälla fram i höften så skapar du ingen fart framåt. Knepet är att vara lätt framåtlutad med höften i en framskjuten position.

– Springer du mer upprätt får kroppen dessutom en jämnare belastning, medan belastningen blir onödigt hög i vaderna om du är för framåtlutad, säger Simon Forsberg, grundare av Löpskolan.

När du sedan börjar springa är det bra att tänka på det här: Rörelser framför kroppen skapar en rörelse bakåt medan rörelser bakom kroppen skapar fart framåt.

– Tänk på att ha aktiva armar när du springer, armbågarna och armarna skapar kraft bakom kroppen. Testa att springa med armar och ben framför dig så förstår du vad det handlar om.

En annan energitjuv är en instabil bål. Studsar du upp och ner när du springer, eller vrider dig från sida till sida?

– Det tar onödig kraft. Sträva efter att ha höfter och axlar rakt fram så kan du fokusera din ork på att springa längre, säger Simon Forsberg.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Löpning

Träning