Stjärntränaren: Så får du kändiskroppen

avFredrik Wallin

HÄLSA

Han har fixat Mikael Persbrandt och Marie Serneholts drömkroppar.

”D-Flex” är kändistränaren som får stjärnorna i form.

Nu delar han med sig av experttipsen som gör dig lika hunkig som kändisarna.

Många har som mål att komma i form inför ”beach 2015” – då är det dags att sätta igång.

Aftonbladet Hårdträning har pratat med Sveriges mest framstående personliga tränare om hur man går tillväga för att få kändiskroppen inför sommaren.

Stjärntränare, David "D-Flex" Seisay, 47, ger sina experttips på hur vi gör för att få samma superkropp som Mikael Persbrandt.

Tränat kändisar som Persbrandt

Vi har skymtat honom i tv, hört honom på radio och för er som minns var han även artist under 90-talet med Rob'n'Raz.

Idag är D-Flex mest känd för att ha fått kändisar som Carolina Gynning, Marie Serneholt och Mikael Persbrandt att komma i form. Han har jobbat som personlig tränare i över 21 år och samlat på sig oändligt med erfarenhet kring träning.

Hur ska man träna för att få samma kropp som kändisarna?

– Du måste börja med kosten, det är den avgörande delen. Många har blir duktigare på att dricka vatten, men vill man bli tight som kändisarna är det ett måste dricka mycket mer vatten. En annan bra grej att dricka är grönt te. Det är bra för att det ger naturliga kosttillskott. Då kommer du blir tightare, säger D-Flex.

”Skådisar har ett annat mål”

Enligt D-Flex så är det en stor skillnad att träna stjärnorna jämfört med ”vanliga” motionärerna. 

Vad är den största skillnaden?

– Om du är skådis har du ofta ett specifikt mål som du siktar mot, som en roll i en film, en serie eller en spelning. Det var som när jag tränade Sofia Helin inför ”Bron”, då är det hennes jobb att se ut på ett visst sätt inför just den rollen. Det kan även vara inför melodifestivalen. Det är faktiskt en annan situation med andra motionärer. Oftast när jag hjälper andra människor då rör det sig mer om att man vill må bra, säger han.

Hur blir man då hunkig och fixar magrutorna inför strandbesöket?

– Få igång kroppen och vara mer aktiv direkt på morgonen. Om vi då pratar om magrutor ska du börja med hela magen, plocka tre-fyra övningar som du tränar. Träna framsidan först och sen två övningar för sidorna och två för ländryggen. Om du kör 30 stycken per del, kan du varva med att hoppa hopprep i en minut emellan. Upprepa den serien! Då är du både varm och aktiv, men samtidigt får du igång pulsen och på så sätt kan du bränna fett, säger D-Flex.

”Glöm inte äta bra och dricka vatten”

D-Flex pratar passionerat om hur viktigt det är att svettas ordentligt när man tränar. Han säger att man kommer uppnå kändiskroppen om man gör dessa övningar. Men det gäller då att man fortsätta hålla igång träningen samt att man inte slarvar med att fylla på med bra mat.

– Glöm inte äta bra och dricka mycket vatten. När du kommer hem från jobbet kan du gå till gymmet och jobba på samma som jag sa tidigare fast med större muskler. Det kan vara att till exempel träna benen och alternera med springandet och hopprep. Jag tipsar om fler övningar i min bok, säger D-Flex.

Vad använder du för metoder på kändisarna?

– Det är olika, man kan se generellt bland kändiskillar att de vill vara tighta och få fram magrutorna. De flesta vill tighta till sig. Den störta utmaningen var att träna Mikael Persbrandt inför Hamilton-projektet, där skulle han se ut som en superhjälte. Det var svårt att få någon så muskulös under en kort tid, men det gick, säger D-Flex.

Svåraste att behålla drömkroppen

Han berättar att det är viktigt att förändra sin livstil för att kunna nå sin drömkropp snabbare.

– För att snabbt komma i form måste du antagligen förändra din livsstil. Ska man komma i form måste man sluta festa och dricka sprit samt sluta äta godis och chips. Många kan komma i form fort, men det svåra är att behålla den. Man måste komma ihåg att fortsätta hålla formen. Håll formen i minst fyra veckor, därefter sätter du ett nytt mål på att behålla formen i tre veckor, säger D-Flex.

Slutligen, vilket är ditt bästa tips för att komma i form inför sommaren? 

– Att man ska börja med att träna hjärnan. Det är faktiskt det mest väsentliga. Man ska ha en större förståelse för sin träning! Om du ska göra knäböj måste du förstå varför. Rent anatomiskt, vad gör jag med min kropp, kan du svara på det? Vad händer med ryggraden och musklerna när jag gör detta med övningen. Det är viktigt att veta varför gör du rörelsen, avslutar D-Flex.

Här kan du följa D-Flex på Facebook, och här kan du läsa hans blogg. Obs externa länkar.

ARTIKELN HANDLAR OM

Träning