Fråga tränaren

HÄLSA

Tommi Lindqvist är licensierad personlig tränare och Hälsas egen träningsexpert. Har du frågor om träning och motion skicka ett mail till: [email protected] eller skriv till: Tränaren, Aftonbladet Hälsa, 105 18 Stockholm. Berätta gärna om din vikt, ålder och träningsvanor för bästa svar.

Hur tränar jag bort ölkaggen?

Vad är bästa träningen för att få bort ”ölkaggen”? Ska man tänka på nåt speciellt med kosten?

Bra medicin mot "ölkagge" är regelbunden träning i kombination med en aktiv livsstil t ex promenera i stället för att ta bilen. Jag rekommenderar dig att löpträna. Du kan också träna styrketräning vilket gör att midjan ser mindre ut i förhållande till breda axlar och kraftiga ben. Det viktigaste med kosten är att undvika näringsbrist. Det gör du enklast genom att äta mångsidigt. Det är bra om du kan äta 5 - 6 mindre portioner / dag då kroppen lättare kan tillgodogöra sig näringen. På så sätt blir det mindre överskottsenergi att lagra i fettdepåerna.

Hur stor är min förbränning?

Hur mycket förbränner jag när jag går, sover, springer eller simmar?

Aktivitet i 60 minuter.

Förbränning mätt i kcal.

kvinna man

60 kg 75 kg

340 400 simma (crawl)

500 600 springa 10 km/h

220 260 snabb promenad

60 75 sova

Värdena är naturligtvis individuella och påverkas av t ex kroppsvikt och löphastighet. Efter avslutad aktivitet återgår förbränningen så småningom till normal nivå. Ju högre intensitet desto högre efterförbränning. Efterförbränningen tillkommer utöver värdena i tabellen.