Det går att ändra på dryckesvanorna

HÄLSA
Foto: Per Björn
Det går att ändra sina dryckesvanor

Vet du med dig att du dricker för mycket?

Det finns många sätt att vända dåliga dryckesvanor utan att behöva bli nykterist.

Det viktigaste är att du har bestämt dig för att styra över alkoholen och inte tvärtom.

Att gå till doktorn med ett ont knä känns självklart för de flesta. Desto större kan motståndet vara när det gäller att skaffa hjälp för problem med alkoholen. Många upplever det som ett nederlag eller svaghetstecken att inte klara av att hantera spriten.

Oftast är det inte heller nödvändigt att söka hjälp. Med målmedvetenhet och rätt inställning kan du relativt snabbt ändra dina dryckesvanor.

Det första steget är att ta ställning till målet, till hur mycket du anser att det är rimligt att dricka. Jämför sedan med hur mycket du dricker i verkligheten, säger Sven Andreasson.

Steg två är att identifiera dryckesvanorna. Med vem dricker du? När? Var? När mår du dåligt som en följd av drickandet?

Nästa steg är att antingen undvika eller anpassa faktorerna bakom drickandet.

Om du ändå inte får kontroll över ditt drickande är det troligtvis dags för mer radikala livsförändringar. Tillhör man en yrkeskår eller ett kamratgäng där det är svårt att säga nej till alkoholen kan det vara aktuellt att byta jobb eller umgänge.

Som ett sista steg, när inget annat hjälper, är det aktuellt att söka professionell hjälp hos sjukvården eller någon organisation. En vanlig metod är att medicinera med antabus, som gör kroppen så dålig när man dricker att man tvingas hålla sig nykter.

– Det finns många tricks för att dra ner på alkoholintaget utan att direkt ändra dryckesvanorna. Bara en sak som att ställa ifrån sig glaset på bardisken och inte stå med det i handen minskar takten på drickandet betydligt, säger Sven Andreasson.

Andra tricks är att smutta istället för att dricka med stora klunkar, dricka svagare drycker, minska takten och bestämma sig för att gå över till vatten efter ett visst klockslag. Dessa vanor är inte bara bra i ett långsiktigt perspektiv. De kommer också att få dig att må betydligt bättre dagen efter.

Johannes Lundborg