Kom i form

HÄLSA

Visste du att du kan fördröja ditt eget åldrande? Styrketräning heter receptet som fungerar bäst på 30- och 40-åringar.

Foto: Christian Evers
Styrketräning verkar åldersfördröjande.

Träning med både fria vikter och styrkemaskiner bygger upp bentätheten, minskar knäont och risken för diabetes. Men du behöver inte styrketräna för att må bättre.

En rask halvtimmespromenad tre gånger varje vecka gör stor nytta. Allra helst ska du svettas fem gånger i veckan.

Redan från det att hjärtat börjar bulta lite snabbare sänker du ditt blodtryck. De närmaste 24 timmarna är kroppen känsligare för insulin. Blodsockret håller sig på en jämn nivå och risken för diabetes minskar.

”Vi vet att om alla tränade ett par timmar i veckan skulle diabetes av typ två i princip inte finnas”, säger Ken Goodrick, professor vid Baylor College of Medicine i Houston, till Times.

Vikten har ingen betydelse. Träning har samma effekt på alla. Det innebär att om du går ner i vikt utan att träna, blir inte hälsoeffekterna de du trott.

Du mår bäst av att träna både kropp och själ. Då når du bäst resultat, enligt senaste rönen.

Forskningen är ung. Men att hjärtpatienter som lär sig kontrollera sin ilska når lika positiva resultat som när de tränar, har forskare på Duke universitetet i USA kunnat bevisa enligt Times.

Attityden spelar roll. Bäst mår du om du kombinerar träning, viktminskning med gruppterapi.

Mer kontroversiellt är huruvida yoga minskar antalet astmaanfall.