Knepen som klarar stressen

Enkla tips - så slipper du att bli utbränd

HÄLSA

Stress,

personalnedskärningar,

utbrändhet. Dessa ord duggar

tätt över svenskarna just nu.

Men läget behöver inte vara

hopplöst. Med några enkla

knep kan du undkomma

stressfällan.

Foto: SCANPIX
VÅR TIDS FOLKSJUKDOM Stressen kostar samhället miljoner. Sömnbrist är en av de vanligaste orsakerna.

I går kunde Aftonbladet berätta att stressen kostar

samhället 70 miljarder kronor om året. Vi berättade också om Peter Schantli, en av de tusentals svenskar som har kraschat fullständigt efter att ha gått på högvarv för länge.

Människor som har stressat sönder sig vittnar om hur svårt det är att se vart de är på väg - innan det är för sent.

Med checklistan här intill kan du upptäcka om du är på väg åt fel håll. Du får även goda råd från stressexperter.

Fysikprofessorn Bodil Jönsson har själv fått kämpa hårt för sina egna lugna stunder sedan hon skrev boken "Tio tankar om tid".

Hennes lösning på problemet: hon planerar helt enkelt in för sig själv i almanackan när hon känner att hon närmar sig ekorrhjulet.

- När då någon frågar "kan vi ta det den tjugoförsta då?" svarar jag snällt "tyvärr, det går inte, jag är upptagen då". För det är jag ju.

Bodil Jönsson har själv problem med att inte ta på sig för mycket jobb hela tiden. Då och då hamnar hon i ekorrhjulet.

- Å andra sidan känner jag igen symptomen genast och jag brukar då ta konsekvenserna av dem.

Vila och möjlighet till eftertanke är två nyckelord för att må bra i längden.

Kroppens stressystem finns till för att mobilisera extra kraft.

Men har du gått på högvarv för länge orkar inte systemet gå igång. Det är utmattat.

- Jag tycker inte om ordet utbrändhet. Utmattning är ett bättre ord, säger

stressforskaren Bengt Arnetz.

För att undvika utmattningen är det viktigt att växla tempo.

Att köra för fullt är inte skadligt, menar Bengt Arnetz, bara du får en chans att sänka tempot mellan varven.

Markus Lutteman