Fråga tränaren

HÄLSA

Tommi Lindqvist är licensierad personlig tränare och Hälsas egen träningsexpert. Har du frågor om träning och motion skicka ett mail till: fraga.halsa @aftonbladet.se eller skriv till: Tränaren, Aftonbladet Hälsa, 105 18 Stockholm. Berätta gärna om din vikt, ålder och träningsvanor för bästa svar.

Foto: Christian Evers

Kan jag träna effektivt hemma?

Jag är en kille som har passerat de 30. Jag arbetar som elektriker och har ett ganska rörligt jobb. Trots det börjar det bli lite trångt i byxlinningen. Finns det några övningar man kan göra hemma?

Det finns en hel del övningar du kan göra hemma. Du kan träna med kroppen som belastning och göra övningar som knäböj, vadpress, armböj. Med ett par hantlar kan du träna till exempel axlar, triceps och biceps. För att lära dig att göra övrningarna på rätt sätt och få ett bra träningsprogram kan du anlita en personlig tränare eller köpa boken "Hemträning". När du är igång med träningen kan du köpa ett klippkort på ett gym. Då kan du utöka ditt program med nya övningar och testa konditionsmaskiner som trappmaskin eller löpband.

Varför får jag så ont i knäna?

Jag får ont i knäna så fort jag börjar träna. Simning, cykling, powerwalking, det spelar ingen roll. Till saken hör att jag inte har motionerat så mycket förr men vill komma igång. Beror det onda på att musklerna runt knät är för svaga och hur bygger man i så fall upp dem?

Börja med att genom uteslutningsmetoden ta reda på vad som orsakar dina knäbesvär. Träna endast simning i två veckor, därefter cykling två veckor och avsluta med walking. Vid simningen kan du undvika bröstsim eftersom bensparken sliter hårt på knäna. Crawla istället. Var noga med att stretcha lårmuskulaturen före och efter träningen. Knäbesvären kan också bero på en muskelobalans runt knäleden. För att råda bot på det bör du ta hjälp av en naprapat.

Hur går jag upp i vikt?

Jag vill gå upp i vikt! Jag äter på regelbundna tider och rätt normalt som jag kan se det, kött, fisk, potatis, pasta, grönsaker, frukt, mörkt alternativt ljust bröd. Dricker 7 koppar kaffe per dag och röker 10-15 cigaretter per dag. Jag är 163,5 cm lång och väger 43 kg. Har vägt så lite sen jag hade njursten och njurbäckeninflammation när jag var 17 år. Är idag 36. Mitt BMI är 16,22. Hur ska jag göra för att gå upp i vikt? Jag har fått rådet att sluta röka, men jag har inte gått upp i vikt när jag fimpat.

BMI-test är bara en ungefärlig fingervisning om hur det ligger till. Att sluta med kaffe och cigaretter tycker jag låter bra trots tidigare resultat. Ge det mer tid nästa gång. Försök att äta frukost innan du går till jobbet. Ät sedan en frukost till på jobbet. Om det känns svårt kan du mixa ihop en drink på banan och mjölk eller dricka juice. Det är viktigt att hålla blodsockret på en hög nivå, det gör du genom att äta var tredje timme. Till maten kan du dricka något annat än vatten. För att ytterligare stimulera till viktökning är det lämpligt att styrketräna.

ARTIKELN HANDLAR OM